I en nätartikel
i SVD 1/10 2015 skriver Dick Harryson om konung Hans hustru Kristina, som
försvarade Stockholm mot Sturarna 1501. Hon kämpade tappert för att bevara
slottet åt sin man men tvingades så småningom ge upp. Harryson ondgör sig över
att hennes hjältemodiga insatts glömts bort i vår historia.
Med tanke på
att denna drottning, som jag själv faktiskt inte kände till innan jag läste
artikeln, var gift med en dansk kung är det kanske inte så konstigt att hennes
tapperhet fallit i glömska. I Sverige är det ju Sturarna som sedan gammalt är
hjältar medan danskarna är skurkar. Sten Sture d. y:s änka, som också hette
Kristina, är betydligt mer ihågkommen för sitt
försvar av Stockholms slott nära 20 år efter kung Hans tid.
Ändå är den
bortglömda drottningen ett symptom på den undanskymda roll regenternas hustrur
brukar spela i historieskrivningen. Även den svensk som inte vet något om historia
har någon gång hört talas om Gustav Vasa eller Gustav III. Frågar man samme
svensk vad dessa kungars drottningar hette får man säkerligen nollställt
ansikte till svar. För att en drottning ska ihågkommas måste hon i regel
uppfylla ett av två kriterier; antingen har hon själv regerat, som Gustav
Adolfs dotter, eller också har hennes makes regering slutat i katastrof och
drottningen gjorts till syndabock; Marie Antoinette är känd av de flesta. Förr
i världen tillskrevs hon alltid det okunnigt cyniska yttrandet att folket väl
kunde äta bakelser. Nu mera vet man att denna replik också tillskrivits andra
drottningar och kanske aldrig yttrats. Under ryska revolutionen var det på
samma sätt drottningen som utgjorde måltavla för oppositionens kritik. Hon ansågs
vara spion åt tyskarna i första världskriget och det sades att hon drogade ner
sin make. I Sverige
utgör Karin Månsdotter ett gränsfall. Hennes giftermål med kung Erik antas ha
utlöst hertigarnas uppror men kring henne finns samtidigt ett romantiskt skimmer,
som gör henne mer lämpad att spela rollen av helgon än av lömsk förförerska.
Att
drottningar så ofta antingen glöms bort eller hängs ut beror naturligtvis
tilldels just på att de är kvinnor. Kvinnor har länge betraktats som
underlägsna i förhållande till männen och drottningar blir därför närmast
vanemässigt förbisedda, både av sin samtid och av eftervärlden. En drottning
som på något sätt dominerar sin omgivning eller enbart framstår som
färgstarkare än mannen blir å andra sidan lätt misstänkliggjord på förhand. Om
regimen sedan faller är syndabocken given.
Bortsett
från problematiken kring könens olika roller finns det ofta en etnisk aspekt
med i spelet. Då Europas kungar själva styrde sina länder var deras äktenskap
för det mesta symboler för fredsslut och ingångna fördrag. En kung som just
avslutat ett krig kunde plötsligt gifta sig med en ung prinsessa från det land
han nyss bekrigat. Det kunde rentav hända att en drottning fick uppleva hur
hennes man bekrigade det land hon kom ifrån, trots att deras äktenskap alltjämt
var i kraft. Det är inte svårt att föreställa sig den misstänksamhet och de
sneda blickar en sådan drottning, ofta ung och oerfaren, fick utstå i sin nya
omgivning. Därtill kom att släkten därhemma gärna betraktade flickan som en
sorts permanent sändebud, vilket hade att föra sitt hemlands talan inför maken och
hans ministrar. Furstinnan stod följaktligen inför valet vilket land hon främst
skulle tjäna, det nya eller det gamla. Minsta misstag kunde tolkas som
opålitlighet av båda parter.
Franska och
ryska revolutionen utgör som sagt de tydligaste exemplen på hur just
drottningen gjordes till syndabock i orostider Genom att beteckna statsöverhuvudets
hustru som ”österrikiskan” respektive ”tyskan” markerade revolutionärerna
särskilt att de var främlingar i landet och därmed opålitliga. (I tsaritsans
fall var detta särskilt orättvist, eftersom hon inte var ”tyska” i bokstavlig
mening utan hessiska. Hennes hemland hade en gång invaderats av Preussen, som
nu utgjorde ledande makt inom det nya tyska kejsardömet. För övrigt hade
Alexandra till stor del vuxit upp i England och om hon kände lojalitet mot
något annat land än Ryssland var det mormodern, drottning Victorias, imperium).
Det faktum att till och med Napoleon III:s spanska hustru betecknades som
”spanjorskan” av de upprörda parisarna vid sammanbrottet 1870, trots att
Spanien inte deltog i fransktyska kriget, visar att kritiken ytterst bottnade i
ren xenofobi.
De
drottningar som klarat sig bäst, både i sin samtid och inför eftervärlden, är utan tvekan de som levt en längre tid i
skymundan och fått tid att vänja sig vid politikens och omgivningens krav. Framgångsrika
drottningar, som Elisabet I av England eller Katarina den stora av Ryssland,
började som obetydliga statister på den politiska scenen och deras liv var ofta
hotade. Så småningom nådde de dock maktens höjder och kunde börja använda sin
intelligens och begåvning i sina rikens tjänst.
Ändå har
drottningarna genom tiderna ofta spelat en stor roll i sina länders kulturliv
och arbetat intensivt för de fattiga i samhället. Några exempel är Karl X:s och
Karl XI:s drottningar i Sverige och Anna av Österrike i Frankrike. Ibland har
de även spelat en medlande roll, som Gustav Vasas Katarina Stenbock. Som
Harrysons ovan nämnda artikel visar har de i kritiska lägen kunnat vara lika
tappra som någon Gustav Adolf eller Karl XII. Det är tid att, i jämställdhetens
namn, göra drottningarna lika kända som kungarna.
Intressant skrivet om solkungarnas svägerskor, Boson Gidner. En sak jag själv har funderat över ibland när jag läst i Hedvig Elisabeth Charlottas dagbok är om hennes avsky mot Gustaf III under hans sista år verkligen var äkta, då jag inte kunnat undgå att märka att hon motsäger sig själv i de anteckningarna. Kanske hon bara förställde för göra en annan part nöjd? Jag vet inte, men ibland dyker den misstanken upp.
SvaraRaderaHej! Jag förstår inte hur din kommentar hamnade under artikeln om drottningarnas allmänt utsatta ställning. Hur som helst tror jag du har rätt. De som kände Gustav III hade nog svårt att tycka riktigt illa om honom som person. Men eftersom hans maktkoncentration gick ut över hertiginnans man och även hennes vänner, både mänskligt och politiskt, var nog ändå hennes kritik av svågern äkta.
RaderaNu när jag analyserat källorna från den tiden mer noga vet jag bättre. Nu vet jag inte bara att Hedvig Elisabeth Charlottas hat mot Gustaf III alltid var äkta utan även att hon aldrig tyckte om honom.
SvaraRadera