En kröning
är, eller var, en av höjdpunkterna i en konungs liv. Den bekräftade furstens
upphöjelse till Herrens ställföreträdare i riket. I äldre tid innebar den i det
närmaste att kungen, i några enstaka fall drottningen, undfått gudomlig status
och därför var okränkbar.[1]
Exakt vilken betydelse en kröning fick berodde naturligtvis mycket av vem den
utkorade var. Frågan är om någon svensk konung varit så medveten om ritualens
rent historiska betydelse som Gustav III vid sin kröning 29 maj 1772.
Det sena
1700-talet var en politiskt och ideologiskt omvälvande tid i Europa men även på
andra sidan Atlanten i det som ännu kallades ”den nya världen”.
Upplysningstidens filosofer levde och verkade fortfarande och deras tankar om
människornas inbördes jämlikhet, individens frihet, förnuftets seger och
upplyst despoti diskuterades och analyserades i tidens politiska salonger i
städer som Paris, Wien och London. Inom några år skulle de engelska kolonierna
i Nordamerika förklara sig självständiga och grunda en egen republik. I Sverige
hade den politiska makten i 50 år legat hos rådet och ständerna medan
kungamakten i stort sett varit representativ och ofta rent symbolisk. Att det
blivit så berodde inte bara på missnöje med det långa kriget och enväldet under
Karl XII utan också det faktum att kungarna varit utlandsfödda. Varken Fredrik
I eller Adolf Fredrik talade svenska särskilt väl och ingen av dem hade
någonsin talat direkt till ständerna i riksdagen. Frihetstidens styrelseskick
hade å andra sidan de senaste åren alltmer urartat i politisk anarki, där det
maktägande partiet mer fokuserade på att förfölja sina motståndare och berika
sig själva än på att styra landet.
Därtill
drabbades Sverige vintern 1771-72 av hungersnöd, utan att de styrande mössorna
tycktes i stånd att hantera situationen. I det läget öppnades frihetstidens sista
riksdag.[2]
I sitt invigningstal i rikssalen på Stockholms slott 25 juni 1771 poängterade
den nye kungen särskilt att han var ”född och uppfödd ibland eder” och
försäkrade att det var hans ”största önskan” och ”högsta målet af min
ärelystnad” att styra över ett ”fritt och sällt folk”. För att detta tillstånd
skulle uppnås krävdes emellertid enighet och sammanhållning, fortsatte kungen.
Varken överdåd och glans eller en åtstramad och snål skattepolitik kunde gynna
land och folk som endräkt och samförstånd. Gustav manade de församlade
ständerna att se till att denna riksdag av historien blev ihågkommen för
”uppoffrande av allt hat” och ”alla egna avsikter för det allmännas väl”. Han
lovade att själv på alla sätt bidraga till detta. Att kungen på detta sätt
vände sig direkt till ständerna gjorde starkt intryck på de närvarande, även de
som motarbetade tanken på en stärkt kungamakt.[3]
Vare sig kungens maning till
sammanhållning var uppriktigt menad eller spel för gallerierna i syfte att
bereda marken för ett kommande maktövertagande, vilket Hennings antyder, hade
talet ingen effekt på sikt[4].
Riksdagen fortsatte utan att några konkreta beslut fattades och trots att
kungen gjorde sporadiska försök att ena de motstridiga viljorna blev stämningen
alltmer infekterad. Det var mot den bakgrunden Gustav III kröntes i Storkyrkan
i Stockholm 29 maj 1772.[5]
För den som
vet vad som sedan hände är det slående hur många anspelningar som under
ceremonierna i kyrkan gjordes på Gustavs släktband till Vasaätten. Pelarna i
kyrkan var prydda med Vasakärven och i körsången gjordes ideliga kopplingar
mellan Gustav III och hans Vasaanfäder med samma namn. Då konungen gick till
sin kröningsstol sjöng den församlade kören:
Välsignat ögonblick, en prins av Vasa
fäder
En
prins av Vasa stam till Vasars storverk träder
Gack, hjälte, till kall vartill du
rustad är;
Gustaver lik i dygd Du kronan
värdigt bär
Då
kungen efter själva kröningsceremonin mottog de närvarandes hyllningar
fortsatte reciteringen på samma tema:
Den förste Gustaf tronen prytt
Den andra, lika stor fått ärans
lagrar skörda
Nu himlen skänkt oss en på nytt
Om
man till detta läger att kungen låtit kröna sig i en dräkt efter mönster av
Karl XI, kungen som hundra år tidigare gjort sig enväldig och att Gustav III,
denne regins mästare, själv utarbetat ceremonin i alla detaljer, undrar man hur
någon av de närvarande efter aktens slut kunde sväva i det ringaste tvivelsmål
om vad kungen härnäst planerade. Rent tekniskt borde det ha varit möjligt att
arrestera honom för brott mot den i Sverige rådande författningen enbart med
ledning av kröningens utformning.[6] Även om ett sådant handlande kanske varit
drastiskt i överkant, kunde rådet och ständerna mycket väl redan nu ha kallat
lojala trupper till huvudstaden under någon förevändning. Något sådant skedde
inte och tre månader efter kröningen genomförde Gustav III sin statskupp på en
enda dag och utan att ett skott lossades. Detta är ett indicium på att ”luften
gått ur” ständerväldet vid tiden för Gustav III:s tronbestigning.
Ett
annat slående men samtidigt mer överraskande tema under kröningsakten är
poängterandet av drottningen. Gustav III framstår vanligen som en man med
ytterst komplicerat förhållande till sin hustru. De umgicks sällan och deras
privatliv skulle några år senare ge upphov till rykten, förtal och skvaller som
kastade sin skugga över kungafamiljen lång tid framåt. Under kröningen i
Storkyrkan märks inget av detta – tvärtom. Inför drottningens egen kröningsakt
sjunger kören hennes lov och konstaterar:
Den dygd och kraft som sig förena
Hos en Sophia Magdalena
Är mer än alla kronor skön
Men ljuset får ju dagen måla
Lät kronan kring Sophia stråla
Som själv är kronan för sitt kön
Och
längre fram:
Med Gustaf sade Han, vill jag Sophia para
På våra glädjerop man hörde äran svara
de i varandras dygd långt
ner än kronor fått
ännu en annan lön har
Himlen dem berett
Han alla svenska bröst som
fritt och ädelt tänka
förena vill till ett
Att Gustaf och Sophia
skänka
Ett
spel för världen eller en förhoppning om en lycklig framtid för kungaparet?
[1] Detta gällde även drottningar, dvs. kungens gemål. En drottning som blivit krönt hade högre status än de som inte genomgått denna ritual. Den franske kungen Henrik I:s drottning, Anna av Kiev, dotterdotter till sveakungen Olof Skötkonung, kunde efter makens död 1060 inträda som regent för sin son ”i kraft av den makt som tillkommit henne genom kröningen”. Hon var Frankrikes första krönta drottning Anna av Kiev – Wikipedia. Att en drottning kröntes, vilket inte alltid skedde, kunde ses som ett tecken att hon väntades föra dynastin vidare. Henrik VIII krönte två av sina sex gemåler.(Jane Seymour, den enda av drottningarna som fick en son, dog ironiskt nog i barnsäng innan hon hann krönas).
[2] Ständerna hade kallats efter Adolf Fredriks död i februari 1771.
[4] Bakgrundsskildringen bygger främst på Herman Lindqvist, Historien om Sverige del VI, ”Gustavs dagar”(1997), s. 25 ff och Beth Hennings, Gustav III, en biografi(1957), s. 56-58. Hennings uppger egendomligt nog att kröningen skedde 29 juni.
[5] Nedanstående citat ur Gustav III:s kröningsritual har hämtats ur det program som bestods gästerna vid 250-årsminnet av kröningen i Storkyrkan 29 maj 2022.
[6] Enligt 1720 års regeringsform ägde kungen att styra riket ”med råds råde”, vilket Gustav Vasa knappast gjorde. Även om Gustav Adolf hade inflytelserika rådgivare, var kungamakten under hans tid aldrig symbolisk på det sätt som ofta var fallet under Frihetstiden. En kung som jämfört sig själv med Vasarna femton år tidigare hade med säkerhet ådragit sig rådets misstänksamhet.
Lysande historisk analys😀
SvaraRaderaTack!
Radera