I måndags
sände studio ett ett inslag om den
svenska 500lappen, som är på väg att försvinna. Utgångspunkten var oviljan och
protesterna i Skåne då den nuvarande sedeln infördes 1985. Invånarna i Lönsboda
i Osby kommun protesterade då mot att Karl XI avbildades på sedeln i fråga.
Kungen hade nämligen i april 1678 beordrat att Örkeneds socken, där Lönsboda
ingår, skulle brännas ned och de manliga invånarna dödas. 307 år senare förklarade
ortens invånare i en skivelse till regeringen att den nya 500lappen borde
prydas ”av en värdig representant för det svenska folket, inte av en
folkmördare”. Även om maningen inte fick någon praktisk verkan väckte den
såpass stor uppståndelse att Rapport den gången fann anledning att ta upp saken.I studio ett´s inslag intervjuades en man som berättade att han ännu 30 år senare undviker att lägga
ut 800 kronor på en gång för att inte riskera att få en femhundralapp tillbaka
och det framgick även att han och även andra ser avskaffandet av sedeln som en
seger i efterhand (Sveriges radios hemsida).Var då Karl
XI, som historiskt belästa människor vanligen förknippar med ärlighet och
effektivitet, en folkmördare?
För att
börja med själva termen ”folkmord”, som togs i bruk 270 år efter händelserna i
Örkeneds socken, måste avsikten med ett sådant enligt FN:s stadgar vara att
”helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller
religiös grupp”. (Se folkmord,
Wikipedia). I Karl XI:s fall rörde det sig som vi sett om
en specifik skånsk socken, inte om själva Skåne, som ur lokalpatriotiskt
perspektiv kan definieras som ”nation” Det är med andra ord tvivelaktigt om ens
våra dagars folkrättsexperter skulle använda termen ”folkmord” för att beteckna
händelserna i april 1678.
Inslaget i Studio ett berörde knappt med ett ord bakgrunden till händelserna 1678. Man fick närmast
intrycket att en grupp motståndsmän helt på eget bevåg bekämpat svenska staten
och att kungen slutligen utsatt området för repressalier. Historikern Dick
Harrisson kom dock med en antydan om verkliga förhållandet då han konstaterade
att: ”så förde man krig på 1600-talet”. I april 1678 rådde krig i Skåne och så
hade det varit i snart två år. Själva kriget hade inletts med den danska
krigsförklaringen i september 1675 och i juni följande år landsteg danskarna i
Skåne. Syftet var att återta de delar av Danmark som svenskarna erövrat vid
freden i Roskilde 1658. Skåne var alltså inte ockuperat av svenskarna, det var
svenskt territorium som vunnits enligt fredsavtal mellan två suveräna stater.
Att bistå danskarna var följaktligen liktydigt med förräderi. Ändå var det just
vad många skåningar gjorde. Varför de gjorde det är en sak för sig. Från Karl
XI:s synpunkt var dessa människor inget annat än rebeller som måste straffas, i
likhet med alla andra som trotsade ordningen i riket. Kungen försökte dock slå
ann en försonlig ton i januari 1677, då han i ett manifest förkunnade att,
trots att invånarna i Skåne och Blekinge visat sig trolösa, var han beredd att
skona dem: ”såvida de hädanefter för slika tecken på trolöshet sig bättre
akta”. Snapphanarna
(en beteckning som i svenskarnas ögon innefattade både helt fristående
gerillaförband och ”friskyttarna”, som verkade på egen hand men ingick i danska
armén), fotsatte dock sin partisanverksamhet. De anföll inte endast reguljära
svenska trupper utan även ”landsmän” som stödde svenskarna. Prästen i Järnarp
överfölls flera gånger därför att han visat sig lojal mot svenske kungen. Vid
ett tillfälle slog man ut hans tänder.
Det var mot
denna bakgrund Karl XI i april 1678 beslutade att tre socknar, Örkened,
Gammalstorp och Jemshög, skulle brännas och alla män i vapenför ålder dödas. I
den order som utfärdades stod uttryckligen att kvinnor och barn skulle skonas. Däremot skulle alla hus brännas och
allt av värde föras bort (https://sv.wikipedia.org/wiki/Nedbränningen_av_Örkeneds_socken ).
Ordern
fullföljdes i Örkened 22-23 april och så när som på två gårdar brändes hela
socknen ned. Som tur var hade de flesta hunnit fly, så att bara tio personer
dödades i angreppet. Föga förvånande pacificerades inte bönderna med denna
metod, utan fientligheten mot svenskarna stärktes. Kungen avblåste därför
aktionen mot de två andra socknarna, en omständighet som på intet sätt berörs
av studio ett. Där nämns förövrigt
inget om att man ursprungligen planerat att bränna tre socknar. .Av detta ser
vi, dels att aktionen i realiteten fick mycket mindre omfattning än planerat,
dels att den specifikt var riktad mot vapenföra män. Det som hände Örkeneds socken i april 1678 var inte någon
masslakt på oskyldiga människor utan en straffexpedition mot potentiella
rebeller. Mänskligt sätt var det som skedde naturligtvis förfärligt men inte
värre än vad dåtida upprorsmän måste räkna med.
I TV
programmet Jakten på snapphanarna
från 1992, som denna texts ”historiska” citat hämtats ur, nämner Hans Villius
att svenskarna efter kriget skonade flera av snapphanarna eftersom ”freden
skulle vinnas”. Det vore läge för invånarna i Örkeneds socken att efter nästan 340
år följa segrarens exempel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar