tisdag 28 december 2021

Mord på helgad dag - Kung Sverker och hans död

 

Enligt de legender som berättas om Jesu födelse var natten då han föddes så fylld av helighet att inget ont kunde ske. Inga redskap lånade sig till att skada eller döda någon eller användas vid stöld. Ja, själva rovdjuren avstod från att gå på jakt. Därför kunde hedarna som såg stjärnan lugnt följa dess maning och söka upp barnet i stallet: Deras får var trygga den natten. Inte ens hundar lär ha givit skall då en främmande kom dem för nära och om de ville anfalla någon vägrade deras tänder att bita eller hugga. Också Shakespeare poängterar julens förmåga att filtrera bort det onda. I upptakten till ”Hamlet” talar knektarna som sett kungens vålnad om att detta inte kunnat hända på julnatten: ”Då sjunger morgonfågeln hela natten. De onda stjärnorna har ingen verkan och älvor liksom häxor saknar makt. Då vågar ingen ande visa sig. Så helig och nådefull är den tiden”.[1]

Kanske var Sverige vid mitten av 1100-talet ännu inte tillräckligt kristnat för att denna julens helighet skulle ha slagit rot, eller kanske svenskarna aldrig blivit riktigt invigda åt Gud med tanke på allt elände i form av bränder, fyllslagsmål och liknande som tyvärr brukar förknippas med julen. På juldagen 1156 mördades hur som helst kung Sverker den äldre. Till råga på allt skall dådet ha skett då han var på väg till julottan. 

Det är ytterst svårt att skilja legend från fakta då man rör sig i äldre svensk medeltid men Sverker den äldre tycks ha varit än av de viktigaste ledargestalterna före Bjälboättens tid. Han regerade ovanligt länge, omkring tjugo år och blev dessutom för sin tid ovanligt gammal, omkring 65 år. Hans huvudsakliga maktbas låg i Öst- och Västergötland men han tycks också, åtminstone delvis, ha erkänts som Svearnas herre. Det är under Sverker Sverige på allvar knyts till det kristna Europa i och med grundandet av de första stora klostren, Alvastra i Östergötland och Nydala i Småland.[2] Vid ett kyrkomöte i Linköping 1152 bekräftades officiellt att Sverige nu var inlemmat i den kristna gemenskapen. Bland annat beslutades här att svenskarna i fortsättningen skulle betala skatt till Rom i form av peterspenningen. Däremot lyckades man inte enas om var en eventuell svensk ärkebiskop skulle residera. Kung Sverker ville naturligtvis ha kyrkan nära knuten till sig och låta dess primas slå sig ned i Linköping, medan svearna krävde att Uppsala, liksom under hednatiden, skulle vara rikets andliga centrum. Resultatet blev ”kompromissen” att inte ha någon svensk ärkebiskop överhuvudtaget. I ännu dryga tio år fortsatte Lund, som ju då hörde till Danmark, att utgöra högsta instans för den kristna verksamheten i Norden.[3]  I och med att Sverige så att säga officiellt blivit kristet öppnades nya kontaktvägar till kontinenten. Både intellektuella och materiella nymodigheter kom till det avlägsna landet i norr: böcker, ny teknik för jordbruk, hantverk och byggenskap, organiserad sjukvård och hjälp för fattiga… allt detta huvudsakligen skapat och åstadkommet genom de katolska munk och nunneordnarna och deras kloster. Även om Sverige fick vänta drygt 300 år på ett eget universitet började nu unga svenska män studera utomlands, huvudsakligen vid universitetet i Paris. Den kung under vars regering grunden till allt detta hade lagts hann dock bara se just grunden av sitt verk. Sverker den äldre mördades som redan nämnts på juldagen 1156 på väg till julottan i västra Trollstads kyrka i närheten av Alvastra. Gärningsman lär ha varit kungens egen kusk. Vem som ytterst låg bakom mordet fastställdes aldrig. Flera teorier har framförts. Möjligen var det den man som senare skulle gå till historien som ”Erik den helige” och som fyra år senare själv mördades i Uppsala.[4]                 



[1] Ungefärlig återgivning från Laurence Oliviers filmatisering av Hamlet 1948)svensk översättning Allan Bergstrand). Angående legender kring Jesu födelse, se Selma Lagerlöf, Kristuslegender(1904/1946), ”Den heliga natten” och ”Kejsarens syn”.

[2] Båda dessa institutioner tillhörde cistercienserorden som grundats i Frankrike. Dess ledare, Bernhard av Clairvaux, sände de första munkarna till Sverige. Bernhard grundade förövrigt även Tempelherreorden.   

[3] Först 1164 utsågs munken Stefan till ärkebiskop i Uppsala.

[4] Denna text bygger huvudsakligen på Herman Lindqvist. Historien om Sverige, del 1, ”Från islossning till kungarike”(1992), s. 240-44. Se även Sverker den äldre – Wikipedia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar