(Jag är
fullt medveten om att följande text mycket väl kan såra vissa läsare som
eventuellt är personligt berörda av innehållet. Jag vill därför börja med att
säga att jag inte har för avsikt att ensidigt ta parti för eller emot någon
särskild person. Mina slutsatser bygger på de texter jag läst men detta
utesluter givetvis inte att de är förhastade eller överdrivna. Jag hoppas dock
att ingen skall känna sig upprörd på egna eller andras vägnar).
Greve
Lennart Bernadotte på Mainau, som avled 2004, hör till de personer i modern
historia som kommit att betyda mest för mig. Jag stötte på hans memoarer i
mitten av 1990-talet och blev genast fängslad. Mitt första intresse för greven
vid Bodensjön berodde på hans släktband till tsarfamiljen, som jag just då var
mycket intresserad av.[1] När jag väl börjat läsa memoarerna öppnade
sig en ny värld för mig. Jag fick inte bara upplysningar om grevens ryska släkt
utan också om familjen Bernadotte, vilkas öden jag dittills inte fördjupat mig
särskilt i. Memoarerna ger också en intressant, ibland rent gripande, inblick i
hur det var att vara prins för ett sekel sedan. Det var en tid då tankarna om
demokrati och alla människors lika värde i stort sett slagit rot hos de flesta
men ännu inte riktigt nått fram till staten och kungahuset. De nya idéerna
fanns visserligen alldeles utanför dörren och präglade också de yngre
kungligheterna men de gamla furstehusen regerade ännu nästan enväldigt i flera
länder och I Sverige saknade kvinnorna rösträtt när dåvarande prins Lennart
föddes år 1909. Att vara prins betydde att vara omgiven av flera ofta
motsägande ideologiska strömningar, representerade av personer som enligt
hierarkin alla kunde göra anspråk på ett barns lydnad, kanske i synnerhet när
det rörde sig om en kungaättling. Grevens memoarer beskriver utförligt en
pojkes utveckling till man och en människas kamp för frigörelse och rätten till
sitt eget liv. Den senare aspekten kommer tydligt fram när giftermålet med
revisorsdottern Karin Nissvandt diskuteras. Vi får följa det unga parets kamp
för rätten till ett fritt gemensamt liv och hur de trakasseras av hovet.
Memoarernas första del slutar just vid tiden för giftermålet 1932.[2]
Bortsett från memoarernas intressanta faktainnehåll är boken också personligt
skriven. Man får ett nära förhållande till författaren och upplever sig nästan
som personligt bekant med honom. Memoarernas andra del, Mainau, min medelpunkt, kom ut under senare delen av 1990-talet och
beskriver greve Bernadottes liv på och utanför Mainau ur olika aspekter.
Eftersom jag blivit så ”engagerad” av greve Lennarts berättelse om sitt
giftermål och dess följder i memoarernas första del, läste jag ganska omgående
det avsnitt av den nya boken som behandlade hans fortsatta privatliv. Det är en
komplicerad bild som framträder i memoarerna. Författaren beskriver hur
förhållandet till hustrun, som de första åren givit honom mycket glädje och
värme, med tiden blivit allt sämre. Hon uppges ha haft periodiska utbrott av
förföljelsemani. Det första tillfället återges med många detaljer och
framställs som upprinnelsen till senare svårigheter i äktenskapet. Det har bland annat förekommit
svartsjukescener där greven obefogat anklagats för otrohet: ”Det blev många
uppträden kring snedsprång som jag inte gjort”.
Hustrun skall dessutom ha haft alkoholproblem. Den allt dovare
stämningen i hemmet har också påverkat greve Lennarts attityd till sin övriga
omgivning. ”Även mot vännerna kunde jag vara snarstucken och odräglig”, heter
det och ”Jag uppträdde som en person som det måste vara jobbigt att vara gift
med”. Några konkreta exempel på hur detta yttrat sig ges inte och det står i
slutändan klart för läsaren att det är hustruns beteende som påverkat mannen
negativt. Författaren försöker samtidigt förstå sin hustru. Han hävdar att hans
många olika åtaganden, både på Mainau och utanför, varit påfrestande för henne,
som var blyg och reserverad. Den ömsesidiga nervpåfrestningen har till slut
inneburit att äktenskapet inte längre gått att rädda. Det är i detta läge som
greve Lennart beslutat att skilja sig och gifta sig med Sonja Haunz, 35 år
yngre än han. Liksom i fråga om memoarernas första del är skildringen
personligt hållen och läsaren undgår knappast att känna sympati för
privatpersonen Lennart.[3]
Mot denna
bakgrund är det både tankeväckande och intressant ur rent berättartekniskt
perspektiv att läsa sonen Jans memoarer, utgivna två år efter greve Lennarts
död. På flera punkter överensstämmer sonens uppgifter om sina föräldrar i
princip med vad fadern skriver: Jan nämner moderns blyghet och
tillbakadragenhet i kontrast till faderns många åtaganden i och utanför hemmet.
Det framgår också att modern haft spritproblem. Ändå är fokus i boken sådant
att det nu är hustrun -modern som får läsarens sympati medan greve Lennart i
sammanhanget framstår som en ganska osympatisk person. Det hävdas exempelvis
att mannen definitivt varit otrogen mot sin hustru, en gång till och med slagit henne då saken kom på tal och på ett annat ställe ges
exempel på hur greven, här i egenskap av far, fått raseriutbrott för obetydliga
incidenter.[4]
För den som
först läst greve Lennarts memoarer och sedan fortsatt med sonens blir det
nästan oundvikligt att för sig själv ställa den oerhört känsliga frågan: ”Vem
har rätt”. Den så kallade verkligheten är som bekant vanligen långt mer komplex
än vad man kunde önska och det vore förmätet av en utomstående utan närmare
kännedom om fakta att påta sig rollen som domare i främmande människors privata
angelägenheter. På flera punkter går det också att förklara skillnaderna i de
två memoarerna med författarnas olika fokus: Grevens allmänt hållna beskrivning
av sig själv som ”odräglig och snarstucken” under den svåraste tiden kan mycket
väl passa in på de negativa sidor hos fadern som sonen återger i sina memoarer. När det gäller frågan om greve Lennarts eventuella otrohet står uppgift helt enkelt mot uppgift och den enskilde läsaren får på
egen hand avgöra vem han- hon vill tro på. Men på en punkt, den viktigaste, är
det tyvärr omöjligt att hålla sig helt neutral, i synnerhet om man skaffat sig
en positiv bild av Lennart Bernadotte genom hans berättelse i memoarerna.
Enligt greven skall som sagt upprinnelsen till svårigheterna i äktenskapet ha
varit hustruns periodiska anfall av förföljelsemani. Sonen säger sig å sin sida
inte ha märkt några sådana tendenser hos sin mor och konstaterar att när fadern
skyller det förstörda förhållandet på hennes förföljelsemani ”känns det för
oss(Jan och en syster), som ett skickligt sätt att mörka”. Syftet skulle vara
”att motivera förhållandet med Sonja”. Här sägs mer eller mindre rent ut att
greve Lennart hittat på en historia för att ställa sitt andra äktenskap i en
bättre dager. Med tanke på den oerhört personliga ton som anläggs när greven behandlar
förhållandet till sin första hustru och skilsmässan från henne är det här omöjligt
för läsaren att inte ta ställning . Om hustrun inte alls haft sådana symtom som
beskrivs, sätts makens hela framställning av förloppet ifråga och i
förlängningen blir hela bilden av memoarerna och dess författare som person en
helt annan. Om man alltså känner sig tvingad att avge ett personligt omdöme i
denna privata angelägenhet, är enligt min uppfattning den enda något sånär
säkra metoden att gå tillbaka till greve Lennarts berättelse om hur förföljelsemanin
första gången uppträdde. Som nämndes ovan är beskrivningen av händelsen mycket
detaljerad. Enligt Lennart Bernadotte skall symptomen ha visat sig under en
flygresa från Argentina till Sverige på vintern 1947-48. Hustrun hörde
plötsligt alldeles tydligt hur några ur besättningen talade illa om henne,
trots att hon själv befann sig bakom en stängd toalettdörr. Hon blev mycket
upprörd och krävde en ursäkt. Saken utreddes noga. Flygbolagets folk menade att
man inte kunde höra vad någon sade på andra sidan en stängd dörr under den
bullriga färden. Fru Bernadotte stod å sin sida fast vid vad hon hört. Så
småningom rann saken ut i sanden rent juridiskt men Karin glömde inte vad hon
ansåg hade hänt och tog ofta upp det med sin man, som å sin sida ”var
mystifierad”. Liknande händelser ägde rum under kommande år. En mycket viktig
detalj när det gäller att bedöma sanningsvärdet i denna berättelse är att greve
Lennart säger sig inte ha varit närvarande när händelsen utspelades. Det var
hans far, prins Wilhelm, som efteråt berättade vad som hade hänt. Här bör
nämnas att prins Wilhelm varit mycket älskad av både sin son och sonson. I
bådas memoarer framställs Wilhelm som något av en räddande ängel, den som
alltid stöttade när livet var svårt. Inte minst gäller det sonen Lennarts kamp
i samband med det planerade giftermålet med Karin Nissvandt 1931-32. För Jan
var farfar den man alltid kunde gå till om det exempelvis var jobbigt i
skolan. Prins Wilhelm framstår kort sagt som ”Farsan”, inte bara för Lennart
utan också för Jan Bernadotte. De är också ense om att prinsen älskade sin
svärdotter, en kärlek som var helt besvarad. Om uppgiften att Lennart
Bernadottes första hustru lidit av någon form av förföljelsemani är helt utan
grund innebär det inte bara att greven hittat på en mycket detaljerad historia
för att motivera en skilsmässa och ett äktenskap som ingåtts över tjugo år
senare, han har också beljugit sin far med falska uppgifter om en människa som
denne höll mycket av och som dessutom var hans sonhustru. Att påstå något
sådant är mycket allvarligt och kräver nästan bevis för att tros. Jan
Bernadotte tar å sin sida överhuvudtaget inte upp dessa spörsmål i sin text,
han konstaterar bara att han inte tror på faderns uppgifter om moderns
förföljelsemani. Om vi bestämmer oss för att tro på greve Lennarts uppgifter om
händelserna i slutet av 40-talet, eller åtminstone slår fast att de rimligen inte
kan avfärdas som enbart utslag av författarens egen fantasi, blir vi i princip
tvungna att tro på resten av berättelsen om relationen till den första hustrun.
Huruvida misshärligheterna på senare år enbart varit ena eller andra partens fel
hör inte hit men om vi tror på berättelsen om de första symptomen på
förföljelsemani blir också den fortsatta skildringen av hur äktenskapet
långsamt maldes sönder, tills det inte längre gick att rädda, trovärdig.
[1]]
Greve Lennarts mor var kusin till den siste tsaren.
[3] Lennart Bernadotte Mainau, min medelpunkt. (1995), andra upplagan 1997, avsnittet Mina båda mest älskade, främst kapitlet ”Karin”..
[4] Se Jan
Bernadotte, Kungasläktens svarta får(2006),
s. 145-46 och kapitlet ”mamma” s. 217-24.
FINNS DESSA BÖCKER, SOM LJUDBÖCKER?'
SvaraRaderaHUR FÅR JAG LYSSNA PÅ DEN HÄR NU PÅ NÄTET, SLIPPA GÅ TILL BIBLOTEKET I STAN. VAR HITTAR JAG ALLA DE KUNGLIGA LJUDBÖCKER?
Det vet jag inte.
Radera