Greve
Schönborn, vicekansler vid hovet i Wien, trodde varken sina ögon eller öron.
Den unge mannen som stod framför honom, eller snarare sprang omkring i rummet,
verkade halvt vansinnig och sade sig vara Rysslands tronföljare. Han grät och
ropade att den tyskromerske kejsaren måste skydda honom för hans far, dennes
andra hustru och närmaste rådgivare. De hade med avsikt fördärvat hans hälsa
och nu tänkte de tvinga honom att bli munk, kanske döda honom. Han medgav att
han var en vek person men hans rätt till tronen kom av Gud och hade inget med
karaktären att göra. Ministern trodde först att det rörde sig om ett dåligt
skämt eller kanske en provokation. Men småningom förstod han att det otroliga
var sant: ynglingen var Alexej
Petrovitj, arvinge till Rysslands tron. Sedan den höge gästen fått dricka ett
glas stärkande vin, som han tömde i ett enda drag, förmådde kanslern honom att
återvända till det värdshus där han bott föregående natt. Nästa morgon, 11
november 1716, framlades ärendet för Hans majestät kejsar Karl VI. Situationen
var, enkelt uttryckt, komplicerad. Hur hanterar man som statchef i en av
Europas äldsta monarkier det faktum att sonen till ledaren i Europas nya
nordliga stormakt plötsligt kommer instörtande och begär asyl av rädsla för sin
egen far?[1]
Om det är fråga om uppror kan det vara lika farligt att stöta sig med fadern
som med sonen. Den ene har makten idag, den andre skall få den i morgon, eller
kanske när som helst. Den ryska armén hade nu börjat överta det rykte som
karolinerna haft tidigare. Vem visste vad tsar Peter kunde ta sig till om
Habsburg skyddade hans förrymde arvinge. Å andra sidan, vilken skamfläck på
österrikes rykte om gästen skickades hem och sedan dödades![2]
Lösningen blev att tillsvidare inkvartera Alexej och hans sällskap i ett
avsides beläget slott i Tyrolen. Här bodde de väl bevakade men ändå behandlade
som kejsarens gäster. Officiellt visste Karl VI inte att Rysslands tronföljare
befann sig på Österrikisk mark. Men tsar Peter var sonen på spåren. Uppgifterna
går lite isär om hur snabbt Peter fattade misstankar att sonen helt sonika
”stuckit iväg”. Enligt Troyat förföljde faderns agenter honom redan vid tiden
för ankomsten till Wien, medan det enligt Massie tog några månader innan man på
allvar började söka rymlingen. Också för Peter var situationen besvärlig. Hur
erkänner kejsaren i en uppåtstigande stormakt med äran i behåll inför världen
att hans son och arvinge inte står ut hemma utan flyr till främmande land?
Rysslands tronföljare hade blivit ett statsproblem i två länder. Tsaren lät
författa ett brev till sin kollega i Wien med innebörden att, för den händelse
hans son påträffades inom Habsburgs gränser, han ofördröjligen måtte sändas
tillbaka med eskort ”med hänsyn till osäkerheten på vägarna”. Brevet skulle
dock inte överlämnas förrän det var klart bevisat att Alexej vistades på
österrikisk mark. Så småningom spårades tronföljarens gömställe upp av ryssarna, varpå
Peters brev vederbörligen överlämnades till Wien. Där var man fortfarande
osäker på vad som var bäst att göra. En kurir sändes till Tyrolen med besked om
vad som hänt och för att ta reda på om Alexej kunde tänka sig att resa hem. Den
stackars ynglingen blev helt ifrån sig och upprepade än en gång att Wien måste
skydda honom. Man beslöt att förflytta honom och hans följe till Neapel, också
det en del av Österrike vid denna tid. I maj 1717 nådde man bestämmelseorten
och den ryske tronföljaren kände sig säker.
Vid det här
laget hade splittringen inom tsarfamiljen också uppmärksammats i Sverige.
Alexej hade på omvägar hört sig för om möjligheten att få skydd hos Karl XII.
Samtidigt som kungen insåg propagandavärdet av detta tvekade han ändå med sin
strikt patriarkala världssyn att understödja en son som rest sig mot sin far,
även om denne far råkade befinna sig i krig med Sverige sedan 17 år tillbaka.
När han till sist beslutat sig att ta Alexej under svenskt beskydd var det
försent.[3]
Tsarens män hade följt efter
tronföljaren till Neapel och underrättade genast sin herre var han fanns. Tsar
Peter skrev ännu ett brev till Wien, där han uttryckte ”sin förvåning” att Karl
VI inte underrättat honom att sonen vistades inom hans gränser. Tsaren krävde
nu att hans budbärare skulle få träffa Alexej och tillkännage ”vår faderliga
vilja” för honom. Det fanns inget godtagbart skäl att neka, menade Peter. Ingen
utomstående hade rätt att gå emellan en far och hans son, något som särskilt
gällde i Ryssland och naturligtvis i högsta grad när fadern råkade vara tsaren
själv. Brevet slutade: ”I avvaktan på ert beslut, som kommer att vara
normerande för de mått och steg som vi å vår sida anser oss böra ta, förbliver
vi Eders Kejserliga Majestäts gode broder – Peter”.[4]
Det var lätt att förstå vad som menades
med ”de mått och steg vi anser oss böra ta”. Den ryske tronföljaren var
knappast värd ett krig med tsaren. Dessutom var det förmodligen inte mer
lockande för kejsaren i Wien än för Karl XII att stödja en son som vänt sig mot
sin far. Å andra sidan skulle Österrike komma i dålig dager om man utlämnade en
gäst till stupstocken, även om gästen råkade vara son till sin bödel. Man
beslutade att försöka få Alexej att ”frivilligt” återvända till Ryssland. Två ryska
sändebud, av vilka den ene hette Tolstoj[5],
tilläts träffa prinsen i närvaro av Neapels guvernör. Blotta åsynen av faderns
rådgivare gjorde Alexej skräckslagen. De överlämnade ett brev från tsaren, där
denne klandrade sin son för alla bekymmer han ständigt orsakat sin far. Om han
genast återvände hem lovade Peter vid allt heligt att ge honom sin förlåtelse.
I annat fall skulle han ”förbanna dig för all evighet” och ”begagna alla medel
för att straffa dig såsom en förrädare och upprorisk son förtjänar”. En lång
tid vägrade prinsen att återvända hem men efter diverse hot och påtryckningar,
bland annat från sin älskarinna som förmåtts att ställa sig på de ryska
sändebudens sida, gav han med sig. Hans högsta önskan var att få gifta sig med flickan
som vid den här tiden var gravid. Peter tycktes inte ovillig att uppfylla
sonens begäran. Alexej förklarade per brev för Karl VI att han ämnade återvända
till Ryssland och på vintern 1717 lämnade han Neapel. Färden gick genom
Centraleuropa mot ryska gränsen. Alexej tycktes lugn och förhoppningsfull. Hans
älskarinna hade av hänsyn till sitt havandeskap tillsvidare stannat i Italien
men skulle komma efter senare. Alexej beträdde åter rysk mark i januari 1718.
Han hade varit borta i ett drygt år. Många som tröttnat på tsar Peters reformer
och hoppats att tronföljarens flykt skulle leda till uppror fruktade för hans
öde. En del kände till och med förakt för Alexej: ”Den dåren har återvänt hem
för att han fått löfte att gifta sig med sin älskarinna”, sade en furste till sin
vän. ”Vad han kommer att få är en kista”. Förutsägelsen skulle visa sig riktig.
Några dagar efter ankomsten till Moskva, 3 februari 1718, fördes Alexej inför
en stor samling andliga och världsliga dignitärer i Kreml. Palatset bevakades
av tsarens nya gardesregementen, hans trognaste soldater, med vapnen laddade
för skott. Tronföljaren, nu knappast bättre än fånge, fick höra en utskällning
som förmodligen ingen annan kronprins någonsin hört maken till av sin egen far.
Kort sagt: Alexej var fel! Han hade försummat sin utbildning, visat sig lat,
svikit sin hustru(den tyska prinsessan som dog 1715), sin far och sitt land.
Rymt utomlands och anstiftat krig mot fadern. Den antagligen av skräck halvt
vansinnige prinsen bad om nåd, vilket han lovades på två villkor: Han måste
avstå sina arvsanspråk på tronen till sin halvbror Peter och namnge alla som på
något sätt understött hans ”konspirationer” mot fadern. Alexej gav därpå fadern
i ett angränsande rum namnen på några vänner och anhängare. Därefter fick han i
den närliggande Uspenskikatedralen vid korset och evangelierna offentligt svära
att han avstod från tronen till förmån för sin halvbror Peter.[6]
Ett påbud stadgade att den som i fortsättningen verkade för Alexejs tronanspråk
skulle anses som förrädare mot staten. Alla som innehade tjänst inom armén
eller förvaltningen måste svära att följa detta påbud och vem som så önskade
kunde oberoende av stånd avlägga eden.[7]
Tsaren var fast besluten att en gång för alla göra upp räkningen med dem som motsatte
sig eller kunde tänkas motsätta sig hans styre. Den nu suspenderade
tronföljaren pressades därför till ytterligare angivelser av personer som på
något sätt understött honom. Det gällde nu inte bara sådana som hjälpt Alexej
att lämna Ryssland 1.5 år tidigare utan alla han genom åren diskuterat sin ställning
med och som hade, eller kanske hade, sympatiserat med honom. Under vårvintern
1718 gick en våg av massarresteringar över Ryssland, med särskilt fokus på de
två huvudstäderna Moskva och Petersburg. I stort sett alla som vistades i
grannskapet påverkades av processen. Apotekare på berörda platser fick order
att inte sälja droger för att hindra eventuella misstänkta från att begå
självmord. Bönder som lämnade en stad där en misstänkt vistades fick sina
transportmedel genomsökta. Personer av alla samhällsklasser tycks ha
arresterats, från medlemmar av den kejserliga familjen till en ”vanlig” man som
fungerat som tolk åt Alexej under flykten. Bland de mer prominenta offren fanns
en biskop som i sina böner uttalat sympati för Alexej och hans mor, tsarens
första hustru som satt i kloster sedan nära tjugo år. Han skulle dessutom ha
förutspått Peters snara död. Sedan hans ståndsbröder, som antagligen inte
vågade annat, dömt honom förlustig sin värdighet, så att han kunde utlämnas
till den världsliga rättvisan, utropade prelaten: ”Är jag ensam skyldig? Se in
i era hjärtan. Vad säger de er? Hör på folket. Vad säger de”? Ett pikant inslag
i i härvan utgjordes av tsarens första hustru, som alltså gått i kloster för
många år sedan. När man uppsökte henne för att ta reda på vad hon visste om
sonens förehavanden, visade det sig att hon förälskat sig i en officer som
besökt hennes kloster och rörts av hennes öde. Tsaren reagerade som en girigbuk
viken blir bestulen på tio kronor av en miljardstor förmögenhet: Han blev
rasande. Den forna hustruns älskare fick en särskilt plågsam död, där den
långdragna processen slutade med att mannen i levande tillstånd spetsades på en
påle. Ett antal nunnor som misstänktes ha känt till sin medsysters ”förvillelse”
pryglades, några så grundligt att de avled. FD tsaritsan kom dock undan med
prygel och förvisning till ett än avlägsnare kloster.[8]
En annan som fick en utdragen död var den ovannämnde biskopen, nu definierad
som ”avsatt munk”. Han steglades till döds, varefter huvudet höggs av och
kroppen brändes Enligt Troyat hann den modige prelaten ropa ut en förfärlig
spådom till sin grymme härskare: ”Om du låter din son dö kommer det blodet att
falla tillbaka på ditt eget och de dinas huvuden från far till son ända till
den siste tsaren! Nåd för din son! Nåd för Ryssland”![9]
Andra dömdes ”bara” till att få tungan utsliten. Åter andra kom undan med
prygel, landsförvisning eller konfiskering av egendomar. Stämningen i Ryssland
våren 1718 måste ha påmint om stämningen under skådeprocesserna i Sovjet på
1930-talet, naturligtvis med hänsyn till de olika epokerna, en annan syn på
världen osv. Att det rådde skräck bland folket kan vi nog utgå ifrån. Eftersom
tsaren inte gjorde något för att dölja vad som försiggick utan tvärtom verkar
ha önskat basunera ut förloppet inför folket och världen i allmänhet, måste de
flesta ryssar som umgicks i större kretsar och inte levde alltför isolerat ha
snappat upp åtminstone brottstycken av den skandal som skakade samhällets
översta skikt. Var skulle detta sluta? En ambassadör skrev hem till sin regering: ”Miljoner
människor anropar himlen för att få bort tsaren. Man hoppas bara på en ledare”.[10]
Allt detta löste dock inte det egentliga problemet för tsaren: Vad göra med
sonen? Att han blivit en samlande symbol för de missnöjda var allvarligt nog
men någon verklig sammansvärjning hade inte kunnat påvisas. Länge verkade allt
ordna sig för Alexej. Hans stora förhoppning var att gifta sig med sin
älskarinna och leva lycklig med henne. Det skrev han till henne i flera brev.
Han berättade också att han ätit middag med sin far och att allt verkade vara
som det skulle. Sorgligt nog blev det just älskarinnan som gav Alexej
nådastöten. Exakt var hon kom ifrån är osäkert. Massie hävdar att hon
ursprungligen kom från Finland och att hon hamnat i Ryssland som krigsfånge. Troyat säger bara att hon var livegen och hade tillhört en man som en gång varit informator åt tronföljaren Hur som helst kom hon från samhällets lägre klasser. Hennes främsta ambition var förstårligt nog att komma ur den
historia hon hamnat i, som älskarinna till en högt uppsatt man med en ännu
mäktigare far som hade makten över liv och död och som betraktade sonen som
förrädare, med minsta möjliga skada för egen del och gärna med så stor vinst
som möjligt. När hon i april 1718 anlände till Petersburg fördes hon inför
tsaren, som frågade ut henne om förhållandet med tronföljaren och vad han sagt
och gjort som kunde ha politisk betydelse. Det visade sig att hon i sin ägo
hade utkast till några brev som Alexej skrivit till ryska dignitärer, andliga
och världsliga, under tiden i exil. Där förklarade han att han tvingats lämna Ryssland därför att
tsaren tänkte spärra in honom i kloster. Peter och hans rådgivare önskade ”utplåna
mig ur folkets hågkomst” och sökte göra troligt att han var död. Det var inte
sant: Alexej befann sig på en ”säker plats” och under högt beskydd, dvs. kejsar
Karl VI. Detta var nog för nya förhör med Alexej. Efter flera pressande samtal
och sedan han tillslut förstått att hans älskarinna förrått honom, bröt han samman
och bekände vad som helst: Om armén kallat på honom för att göra uppror mot sin
far skulle han ha gjort det osv. Han arresterades och sattes i Peter-Paulfästningen. Den om inte trolösa så i alla fall lösmynta älskarinnan kom dock undan och lär ha ingått ett lyckligt äktenskap med en rysk officer.
Nu samlades två domstolar för att döma Alexej, en andlig och en världslig. Prästerna förmådde inte besluta sig för vad som var rättvisast att göra. Tsaren hade visserligen rätt att döda sin son som den brottsling han var men som en nådig furste kunde han också benåda honom. För båda vägarna fanns prejudikat i Den Heliga Skrift. De världsliga dignitärerna, av vika några nyligen utretts för samröre med den "förrädiske" tronföljaren, kom å sin sida fram till att Alexej förtjänade döden, men sist och slutligen var det tsaren själv som måste avgöra saken. Under hela rättegången, som pågick från mitten till slutet av juni 1718, torterades Alexej flera gånger med knutpiska. Slutligen, innan tsaren kunnat besluta sig för vad som borde göras, dog prinsen 26 juni 1718, 28 år gammal. Efteråt fick han en begravning som det anstod hans rang och värdighet. Tsaren deltog i akten tre dagar efter sonens död, i samma fästning där han avlidit Peter lär till och med ha kysst den dödes ansikte. Vad Peter den store än kan ha känt efter sonens död var ett viktigt mål uppnått, precis som efter terrorn på 1930-talet: Ingen vågade längre kritisera Rysslands härskare.[11]
Nu samlades två domstolar för att döma Alexej, en andlig och en världslig. Prästerna förmådde inte besluta sig för vad som var rättvisast att göra. Tsaren hade visserligen rätt att döda sin son som den brottsling han var men som en nådig furste kunde han också benåda honom. För båda vägarna fanns prejudikat i Den Heliga Skrift. De världsliga dignitärerna, av vika några nyligen utretts för samröre med den "förrädiske" tronföljaren, kom å sin sida fram till att Alexej förtjänade döden, men sist och slutligen var det tsaren själv som måste avgöra saken. Under hela rättegången, som pågick från mitten till slutet av juni 1718, torterades Alexej flera gånger med knutpiska. Slutligen, innan tsaren kunnat besluta sig för vad som borde göras, dog prinsen 26 juni 1718, 28 år gammal. Efteråt fick han en begravning som det anstod hans rang och värdighet. Tsaren deltog i akten tre dagar efter sonens död, i samma fästning där han avlidit Peter lär till och med ha kysst den dödes ansikte. Vad Peter den store än kan ha känt efter sonens död var ett viktigt mål uppnått, precis som efter terrorn på 1930-talet: Ingen vågade längre kritisera Rysslands härskare.[11]
[1] Av allt
att döma var inte marken så förberedd för Alexejs ankomst till Wien som hans
sändebud(främst enligt Troyat), hade hävdat inför sin herre. Kanske tjänaren
var offer för önsketänkande, förståligt med tanke på att man ju inte gärna rakt
ut kunde avslöja att den ryske tronföljaren planerade att rymma hemifrån.
Förmodligen har sändebudet endast kommit med allmänt hållna trevare hur
tronföljaren skulle tas emot i Wien,, trevare som självklart besvarats i
konventionella ordalag.
[2]
Beteckningen ”Österrike” eller ”österrikisk mark” används här för enkelhetens
skull om hela det tyskromerska riket.
[3] HJ
Lindeberg, Görtz, ett offer för enväldet(1925),
s. 56-58. Denna händelse är ett tydligt exempel på Karl XII:s oförmåga att föra
krig utanför slagfältet, en svaghet i hans karaktär som åtminstone i vår tid,
alltför sällan betonas av hans kritiker, vilka oftast lägger fokus på de
lidanden det långa kriget orsakade Sverige. Vi kan med till visshet gränsande
sannolikhet utgå ifrån att Gustav III inte skulle ha försummat tillfället om
Katarina den storas son lämnat Ryssland under kriget 1788-90, ett långt ifrån
otänkbart scenario.
[4] Med
tanke på den diplomatiska, om än hotfulla, tonen i brevet undrar man om den
rastlöse, impulsive och häftige Peter den store verkligen skrivit det själv
eller låtit en sekreterare med sinne för diplomatspråk författa episteln efter
en ungefärlig diktamen.
[5] Anfader
till författaren.
[6] Denne
Peter, son till tsaren och hans andra hustru Katarina, avled dock redan 1719
vid knappt 4 års ålder. Av Peter den stores och Katarinas 12 barn uppnådde
endast döttrarna Anna och Elisabet vuxen ålder. Elisabet övertog makten genom
en statskupp 1741 och regerade till sin död tjugo år senare. Enligt Rysslands
officiella regentlängd härstammar huset Romanov av idag från en dotterson till
Peter den store, Annas son med Karl Fredrik av Holstein-gottorp.
[7] Detta
påminner om den ed Henrik VIII av England på 1530-talet ålade sina undersåtar
att svära och enligt viken kungen var att se som engelska kyrkans överhuvud,
samt hans barn i andra äktenskapet som enda arvingar till tronen.
[8] Där satt
hon i tio år tills sonsonen Peter II besteg tronen, varefter hon återvände till
hovet och behandlades som den änkedrottning hon var. Detta bevisar riktigheten
av historikern Eduard Radzinskijs ord: ”I Ryssland gäller det att leva länge”.
[9] Troyat,
s. 217. Den siste tsarens son, vars blödarsjuka spelade en så ödesdiger roll i
uppladdningen till revolutionen 1917, hette Alexej. I motsats till Peter satte
den siste tsaren sin hustrus och sons lycka och välbefinnande före allt annat,
inklusive riket och sitt eget samvete. Tsarfamiljen mördades dessutom i juli
1918, nästan på dagen 200 år efter Alexej Petrovitjs död.´
[10] Troyat,
s. 222. En viktig skillnad mellan Stalins terror och händelserna 1718 är att
långt fler arresterades än dog under affären med Alexej. Många av de misstänkta
frikändes eller, som Peters hustru, överlevde fångenskapen 1718 slog heller
inte skräckväldet lika blint som på 1930-talet. Peters bästa vänner var aldrig
i fara. Det var också påtagligt att
Peter själv ledde processen. Även om Stalin själv undertecknade dödsdomar och i
slutänden hade det högsta ansvaret för de enskilda offrens öde, sökte han gärna
distansera sig från vad som hände. Bödlarna kunde själva anklagas för ”överdrivet
nit” och utåt var deras roll nästan viktigare än Stalins. Peter agerade själv
åklagare i processen mot sonens ”anhängare” Det fanns ingen Berja på hans tid.
[11] Denna
text bygger främst på Henri Troyats och Robert K. Massies böcker om Peter den
store: Massie, Peter den store hans liv och värld(svensk översättning 1986/1993), kapitel 53-54. Troyat. Peter den store(svensk översättning 1981/1993), s. 202-230.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar