lördag 16 december 2023

Halkolycka med dödlig utgång - Karl Ludvig av Badens död 1801

”Tänk på halkan om ni skall ut på vägarna”, den maningen hörs ofta i radio denna tid på åtet. Säkert var den än viktigare förr i världen – med tunga otympliga vagnar, dålligt(om överhuvudtaget), underhållna vägar, utslitna bondhästar och berusade kuskar. På den tiden fanns det som bekant inte någon trafiksäkerhet att tala om. Visst var man medveten om riskerna men måste man ut så måste man och ytterst fick man förlita sig på Gud eller ett gunstigt öde. Någon trafikinformation fanns ju inte. För det mesta har det gått bra för våra kungligheter på vägarna genom historien, även om det lär ha inträffat en del incidenter under det senaste seklet(ingen nämnd, ingen glömd). En enda verkligt tragisk olycka med kunglig eller furstlig anknytning tycks ha inträffat på svenska vägar före bilismens tid, arvfursten Karl Ludvigs död 1801.

Karl Ludvig var far till svenska drottningen Fredrika av Baden, Gustav IV Adolfs gemål. Familjen hade tidigare varit en bland många badensiska markgrevesläkter men kring sekelskiftet 1800 hade man genom att utnyttja tidens konjunkturer rätt lyckats göra Baden till ett enat furstendöme, vars härskare snart skulle uppnå status av storhertig.[1] Arvfurst Karl Ludvig och hans hustru fördelade sina många barn, av vilka de flesta var flickor, klokt bland de europeiska dynastierna, både de gamla och de nya: Karolina var kurfurstinna i Bayern, Elisabet hade just blivit tsaritsa av Ryssland, Wilhelmine skulle snart bli storhertiginna av Hessen-Darmstadt medan Karl fick äkta en släkting till kejsarinnan Josephine, den vördade och fruktade korsikanens maka. Fredrika, nummer fyra bland döttrarna, hade som sagt 1797 gifts bort med Sveriges unge konung Gustav IV Adolf. Nu, senhösten 1801, befann man sig på resa bland sin talrika avkomma och i oktober 1801 anlände fursteparet till Sverige från ett besök i Petersburg. Färden gick genom svenska Finland till Åbo och därifrån med båt till Stockholm.[2] Efter en inte helt odramatisk resa över Ålands hav, med blåst och höga vågor för de höga gästerna med talrik uppvaktning och bagage, landsteg man slutligen lyckligt vid Skeppsholmen till dundrande kanonsaluter om 128 skott. Nu följde en tid av ceremonier, fester och konserter – för en gångs skull var det lite glädje i den allvarlige, sparsamme och formelle Gustav IV Adolfs hov. Kanske smittades han av sin unga hustrus glädje att träffa sin familj eller var han själv glad att möta släktingar som varken törstade efter hans krona eller var anfäktade av tidens revolutionära idéer. Säkert kändes det underbart för dottern och svärsonen att få visa upp den lille kronprins Gustav för morfar och mormor från Baden.[3] Men glädjen vändes snart i tragedi. Efter att ha tillbringat två glada veckor på Gripsholm anträdde gästerna färden mot Göteborg för att fortsätta till Danmark, varvid arvfursten färdades för sig i sin personliga vagn. I närheten av Arboga välte det tunga fordonet i en hal backe. Karl Ludvig tycktes först ha klarat sig oskadd men blev efter en stund illamående och förlorade medvetandet. Han fördes till Arboga där han avled följande dag, den 16 december 1801. Den officiella berättelsen i staden Arboga räkenskaper, som i viss mån tycks bygga på Aristoteles´ lära om kroppsvätskorna, skyllde prinsens död på att han vid olyckstillfället redan var ”mycket rörd öfver det så nyss tagna afskedet ifrån deres Kongl Majestäter tillika svärson och dotter, bägge av honom högt älskade”.[4] Detta skall ha gjort honom extra sårbar för de fysiska påfrestningarna då vagnen stjälpte.[5]

Det blev naturligtvis en fruktansvärd chock för de anhöriga. Värst reagerade kungen, Gustav Adolf. Sedan den där hemska kvällen nästan tio år tidigare då fadern sköts på maskeraden, tycktes han förföljd av ett ont öde. Det var som om död och olycka följde i hans spår. Vad väntade mer! Hans hustru och svärmor tog det inträffade med större fattning, även om de självklart sörjde sin gemensamma förlust djupt. Men en furste måste hedras på vederbörligt sätt oavsett personliga känslor. Liket fördes till Stockholm, där det lades på lit de parade i Tessinska palatset vid Slottsbacken till allmän beskådan. En av dem som tog sig dit var, naturligtvis är man frestad säga, Märta Helena Reenstierna, Årstafrun, tidens store hovreporter så snart något spännande var å färde. 8 januari 1802 berättar hennes dagbok om en ”hiskelig trängsel” kring den döde. Hon hade dock lyckats komma in med bekantas hjälp:

-          Det fursterliga liket var svept uti uniform, grön rock med breda guldgaloner, samt vita underkläder, stöfhlor och hatt med plumer. Kistan var mörkblå.[6]       

 

Gästerna blev kvar i Stockholm nära ett halvår, innan man i maj 1802 slutligen avreste från Helsingborg. Som om det inte räckte med vad som redan hänt var båten med den döde Karl Ludvig nära att förlisa på havet men som tur var lyckades man avvärja den katastrofen.

En händelse som denna är kanske inte den lämpligaste att erinra sig i julens förhoppningsvis lyckliga och förväntansfulla tid men det är trots allt sådant som händer och visar att livet kan vara nog så omskakande och sorgligt även för furstligheter. Hoppas att läsarna inte blivit alltför nedslagna och än en gång, se upp för halkan![7]                        

 



[1] Detta skedde dock först 1806, alltså efter Karl Ludvigs död, Det var hans far Karl Fredrik som åstadkom det. Han överlevde sin äldste son med tio år. Bland förfäderna fanns en syster till Karl X Gustav, varför släkten räknar ursprung till Gustav Vasa. I de följande generationerna kommer Victoria av Baden och därmed dagens medlemmar av Huset Bernadotte ur samma familj.  

[2] Det rörde sig då naturligtvis varken om någon modern färja eller dåtida segelskuta. Man färdades med två kungliga jakter skickade från huvudstaden.

[3] Prins Gustav var då 2 år gammal, född i november 1799.

[5] Idag beskrivs dödsorsaken som hjärnblödning eller stroke. Dåförtiden använde beteckningen slaganfall eller ”slaget”, ett uttryck som i förbigående sagt behagar skrivaren mer än de sentida benämningarna. Wickman uppger egendomligt nog att arvfursten färdades från Gripsholm ”mot Stockholm” då olyckan skedde, men eftersom det är svårt att förstå varför han i så fall fördes till Arboga, väljer jag att förlita mig på nätets uppgift – att färden gick västerut, mot Göteborg .

[6] Lars Widding, På Årstafruns tid, författaruppläsning originalinspelning 1987(2009), cd 4. Då jag inte kunnat hitta denna anteckning på nådig fruns egen hemsida återges här citatet så som jag  föreställt mig att det skrivits, baserat på daglig läsning av dagboken de senaste åren på denna sida.

.

[7] Denna text bygger huvudsakligen på Mats Wikman, En kunglig tragedi - en biografi om Gustav IV Adolf((2016), s. 82-84.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar