Frågan om
överhetens ansvar är naturligtvis berättigad eftersom det åligger en någorlunda
rättvis stat att hindra att människor misshandlas till döds, vilket brott de än
kan ha begått. Men samtidigt skulle Fersenska kravallerna aldrig ha ägt rum om
inte tillräckligt många ”vanliga” människor trott på ryktena att kronprinsen
mördats. Det är därför minst lika viktigt att försöka förklara folkets beteende
20 juni 1810 som att diskutera makthavarnas agerande: Vad drev hederliga
stockholmare att gå ut på gatan och ta livet av en obeväpnad man, istället för
att kräva att hans skuld i kronprinsens död utreddes av myndigheterna? Det är också sant att gustavianerna förlorade
på Fersens död men var det antigustavianska känslor som drev mobben att handla
som den gjorde?
I en artikel
från 2010 (mordet på Axel von Fersen, publicerad
på www.alltomhistoria.se 28/5 2010), diskuterar Åke Persson kortfattat motiven bakom
mordet. Han förklarar mobbens handlande med folkets ”klasshat” mot adeln. Det
är säkert riktigt att sådana tankar och känslor fanns med i bilden men är det
hela förklaringen till vad som hände? Folkets föreställningar om de förhatliga
herrarna anses visserligen vara av gammalt datum men enbart forskningens stora
intresse för Fersenska mordet visar hur unikt det är i vår historia. Varför
greps folket plötsligt av så otyglad mordlust att det nästan bokstavligen slet
en människa i stycken, mitt på ljusa dagen och inför ögonen på stadens högsta
militärer? För att förstå detta måste vi
söka oss tillbaka till de händelser som utspelats på den svenska politiska
scenen under årtiondena närmast före Fersens död. Sett ur detta perspektiv blir
det paradoxala resultatet att vad som i förstone ser ut som folkets revolt mot
överheten i tidens revolutionära anda lika gärna kan beskrivas som ett försvar
av kungamakten.
Antagandet
att kronprins Carl August blivit mördad då han plötsligt föll från sin häst
under en manöver i Skåne i maj 1810 lät säkert sannolikt för samtiden. Bortsett
från de revolutionära omvälvningarna i Frankrike 20 år tidigare, som i sig
gjort kungamakten osäker, hade svenska kungar på senare tid haft det hett om
öronen. De två senaste kungarna hade antingen mördats eller handgripligt avsatts
från sin tron. Christopher
O’Regan visar i sin bok kärlekens krigare
på den häftiga reaktion av sorg och hat som mordet på Gustav III 1792 utlöste
bland folket. Även om den i viss mån framprovocerades av kungens anhängare
byggde den utan tvekan på äkta känslor. Kungen sågs av många som en garant mot
adelns förtryck av folket och det faktum att de nya makthavarna visat sig
benägna att tysta ned hela historien väckte frågor i opinionen om vem som
ytterst låg bakom hans död. Då kungen förevisades polide de parade hördes
mumlanden om att adeln hatade den som älskade folket och när några av de
huvudanklagade tilläts lämna landet, fälldes sura kommentarer om att de inte
skulle ha kommit så lindrigt undan om det inte varit för deras börd. Nidvisor,
där adeln som stånd gjordes ansvarigt för attentatet, diktades ute i landet och
på hösten 1792 mottog hertig Karl ett anonymt brev där han anklagades för att
vilja förgifta den omyndige Gustav Adolf. Också här pekades adeln i sig ut som
medskyldig till mordet på hertigens bror. Ännu två år efter skottet på
maskeraden förekom anspelningar på hur skiftande behandlingen av olika mördare
var, inte bara med avseende på deras stånd utan också vilken typ av mord de
begått: då en man, som tydligen mördat en kvinna, fördes till schavotten i mars
1794 utbrast åskådarna rasande: ”Så straffas den som mördar en gammal käring
men kungamördare får leva”.
1809
inträffade en ny omvälvning i landet; en grupp adliga officerare arresterade
utan vidare Gustav IV Adolf och tvingade honom att abdikera. Kungen var inte på
långt när så karismatisk och tilldragande som fadern och förlusterna i det ännu
pågående kriget mot Ryssland gjorde knappast saken bättre. Icke desto mindre
uppskattade opinionen kungens rättrådighet och sparsamhet och när han fördes
genom landet för att förvisas på livstid gav många uttryck för sympati och
medlidande, vilket bland annat omnämns i Gardar Sahlbergs bok Fersenska mordet. Den
tronföljare som utsågs efter statskuppen, den danskfödde Kristian (i Sverige
Carl) August av Augustenburg, var en sympatisk man som förstod att på kort tid
göra sig älskad av folket, vilket Sahlberg också ger flera exempel på. När prinsen plötsligt avled av slaganfall
spreds snart ryktet att han förgiftats av Axel von Fersen och hans anhang.
Folkets misstro mot adeln anses, som jag nämnt
ovan, vara av gammalt datum. Dick Harison nämner upprepade gånger i sina medeltidshistoriska
böcker myten om ”den gode konungen” som försvarar folket mot de förtryckande ”herrarna”.
Var kungen/tronföljaren kom ifrån eller vilken släkt denne tillhörde spelade
säkerligen ingen roll, så länge han uppfattades som pålitlig. Gör man
tankeexperimentet att överföra dessa folkliga föreställningar om konung kontra
adel på situationen i Sverige sommaren 1810, är det lätt att se hur känslorna
måste ha svallat bland rojalistiskt sinnade undersåtar. Adeln hade på relativt
kort tid mördat en god konung och förvisat en, om inte exemplarisk så i alla
fall rättrådig, furste ur landet. Nu verkade det som om de också mördat en
älskad tronföljare. Man kan i fantasin nästan höra hur tungor och tankar löpte
på Stockholms kaffehus och krogar: Den här gången skulle ”herrarna” inte komma
undan. Om staten inte vågade ge högadliga förrädare och brottslingar vad de
förtjänade, skulle folket göra det själv. De som tagit
makten efter marsrevolutionen 1809 behövde bara spela på dessa stämningar i
opinionen för att underminera gustavianernas politiska ställning. Därmed inte
sagt att man från regeringens sida med berått mod ville mörda riksmarskalken
men vi vet tillräckligt för att fastslå att någon form av uppträde iscensatts
vid kortegen med kronprinsens lik. Syftet var troligen att skrämma
gustavianerna till underkastelse eller kanske att få anledning att arrestera
den legendariske Fersen, som symboliserade den gamla regimen. Som så ofta
visade det sig lättare att piska upp stormen än att dämpa den. Det som från
regeringens sida var tänkt som varning till de politiska motståndarna att hålla
sig stilla slutade i brutal misshandel och död.
Sett ur
folkets perspektiv var mordet på Axel von Fersen inte så mycket att se som en följd
av rent hat mot en förlegad överklass, snarare ett försvar av den ”upplysta
kungamakten” gentemot en maktlysten, folkförtryckande adel; ett slag i den
gamla striden mellan kung och herrar, där folket uppfattar kungen som en vän
och beskyddare. Sådana tankar har troligen inte varit klart uttalade av dem som
deltagit i kravallerna men ändå en drivfjäder till tragedin på Riddarhustorget
20 juni 1810. Om detta scenario
över bakgrunden och ”massans” motiv till Fersenska mordet stämmer är det en
tragisk ironi att kronprinsen inte alls blivit mördad. Han var sjuklig redan
innan han kom till Sverige och några hållbara bevis för att någon
överhuvudtaget planerat att mörda honom finns inte. Ett indirekt bevis på
motsatsen är det faktum att inga ansatser till kontrarevolution genomfördes
efter kronprinsens plötsliga död i maj 1810. Om gustavianerna verkligen haft
för avsikt att mörda prinsen måste de ha insett att mordet i sig inte skulle
lösa några problem. De som en gång störtat Gustav IV Adolf skulle aldrig
frivilligt ha gått med på att hans familj återinsattes på tronen, hur många
tronkandidater man än röjde ur vägen. Mordet på kronprinsen måste rimligen
följas av en snabb militär operation i huvudstaden, någonting liknande
händelserna 13 mars 1809 eller Gustav III:s statsvälvning 1772. Att 1809 års
män ostört kunde sitta kvar vid makten efter kronprinsens död är ett starkt
indicium på att den var naturlig.
Om Axel von
Fersens sorgliga slut, som jag velat antyda här, är att se som en följd av
folkets frustration över att ”deras kungar” de senaste åren blivit så illa
behandlade av adeln utan att de ansvariga fått något verkligt straff, är det
även höjden av ironi att de som verkligen drog fördel av upploppet 20 juni var gustavianernas
motståndare. De som innehade makten vid tiden för Fersenska kravallerna var i
flera fall släktingar till eller hade haft förbindelse med kungamördarna från
1792. Den förnämste av dem var Karl XIII själv, vars roll aldrig blivit utredd
varken i sammansvärjningen mot Gustav III eller i Fersenska mordet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar