måndag 23 januari 2023

Den motvillige påven.

 

5 januari 2023 begravdes den abdikerade påven Benedictus XVI i Rom. Händelsen har blivit mycket omskriven och både då påven låg på lit de parade och vid själva begravningen i Peterskyrkan samlades en stor mängd människor för att ta farväl. Det faktum att Benedictus abdikerat från påvestolen väckte uppmärksamhet, både då det skedde 2013 och nu vid hans död nära tio år senare. Även om det under 1400-talets strider inom katolska kyrkan förekom att påvar tvingades abdikera, är det bara en påve som före Benedictus på eget initiativ lämnat sitt höga ämbete – Celestinus V 1294. Vem var då Celestinus V?

Vid Celestinus trontillträde var katolska kyrkans ställning i Europa både stark och svag på en gång. Å ena sidan var hela Västeuropa nu definitivt kristnat och påvens makt sträckte sig från Kastilien i söder till Nidaros i norr. Furstar som konungarna av England och Aragonien hade under det senaste seklet tvingats böja sig för auktoriteten hos härskaren i den eviga staden. Ingen som bekände sig till den kristna läran, sådan den uttolkades i väster, kunde trotsa påven utan att riskera bannlysning och uteslutning ur gemenskapen. Samtidigt hotades Roms allmakt av såväl inre som yttre krafter. De sista kristna besittningarna i Heliga landet hade nyligen fallit och det rike som under en kort glansperiod innefattat Jerusalem och de övriga heliga platserna i Österlandet var för alltid upplöst. Även om världsliga makthavare erkände Roms auktoritet fanns det enskilda som var förmätna nog att ha sin egen syn på tillvaron och makterna som styrde den. Korståget mot katarerna hade lett till ett formligt inbördeskrig i Sydfrankrike och i förlängningen skapandet av inkvisitionen.[1] Ironiskt nog var själva Rom ofta plågat av inbördes maktstrider, vilket föranledde påvarna att regelbundet residera utanför sin huvudstad. Frågan om vem som var värdig att bära Petri mantel och tiara avgjordes inte av enbart helighet och fromhet och kunde dra ut på tiden åratal, till nesa och skam för kristenheten. Ett fenomen som blivit allt vanligare under 1200-talet var tiggarordnarna, vars medlemmar slutit sig samman för att i kyskhet och fattigdom främja Guds rike på jorden. Medan dominikanerna(svartbröderna), främst ägnade sig åt att uppspåra kättare var franciskanerna(gråbröderna), framför allt kända just för sitt enkla liv och sin strävan att med sitt exempel vända människorna från denna världens goda mot Guds himmelska rike. Som alltid när det gäller religiösa sammanslutningar fanns det skiftningar inom gruppen. Medan majoriteten av gråbröderna, de så kallade konventalerna med tiden blev mer världsligt sinnade och byggde sig kloster och kyrkor, strävade spiritualerna att mer bokstavstroget följa i Franciskus av Assisi spår och leva eremitliv. En av dessa världsfrånvända män hette Pietro Angelerio, mer känd som ”Pietro av Morrone” och kom mer eller mindre av en slump att i juli 1294 koras till påve Celestinus V.

Pietro kom från en fattig jordbrukarfamilj i mellersta Italien. Han antogs länge ha varit född 1215 men senare forskning pekar på att han i själva verket föddes redan 1209. Pojken visade tidigt intresse för det andliga och inspirerad av sin mor, som anade en storslagen framtid för sonen, inträdde han i benediktinerordern vid 17 års ålder. Trots att han alltså inte var franciskan drogs han till denna ordens mer bokstavstrogna gren och isolerade sig i en grotta vid Montana del Morrone, en del av Apenninerna. Pietro var nu omkring 30 år.

Trots sin förkärlek för eremitliv grundade han några år senare en egen klosterordern, vars medlemmar efter hans upphöjelse kom att betecknas celestiner. Man förväntades leva helt efter sin grundares asketiska föredöme. Denna ordern godkändes av påven 1264, men när rykten  gick om att antalet klosterordnar skulle begränsas reste Pietro 1272 till det påvliga konsiliet i Lyon för att åter få sin ordern bekräftad. Sammanslutningen inordnades under Pietros gamla ordern Benediktinerna, men fick i praktiken stor självständighet med rätt att behålla de tillgångar man kunde förvärva. Detta ledde till ett uppsving för den nya grupperingen – flera kloster i den asketiske eremitens efterföljd grundades.[2] Pietro själv visade emellertid föga intresse att inträda i rollen som abbot utan drog sig åter undan till sitt liv i avskildhet. Så plötsligt, som en blixt från klar himmel, förändrades allt.

I april 1292 avled påve Nicolaus IV och ännu en lång period av interregnum inleddes. Efter två år hade konklaven fortfarande inte lyckats utse en efterträdare. Den gamle eremiten vid berget, nu möjligen drygt 80 år, tog sig då för att skriva ett brev till den höga församlingen, vari hotades med gudomlig vedergällning såframt icke en efterträdare till den helige Petrus snarast utsågs. Man kan undra hur många gånger den stackars munken ångrade sitt varningsord, ty vid genomläsandet av detta brev reste sig konklavens högst rankade medlem, dekanen Latino Malabranca, och utropade: ”I Faderns, Sonens och den Helige andes namn, jag väljer broder Pietro di Morrone till påve”. Konklaven instämde omedelbart. Eremiten slog ifrån sig och lär först ha försökt fly men övertalades slutligen av en stor delegation, ledd av Neapels kung och dennes äldste son, att acceptera vad som i tidens ögon säkerligen framstod som en Gudi befallning. Sedan valet officiellt kungjorts, kröntes Pietro i benediktinernas kyrka i staden L’Aquila 29 augusti 1294 och antog namnet Celestinus V.[3]

Det visade sig snart att den forne eremiten inte var lämpad att utöva kristenhetens högsta ämbete. Han blev främst ett verktyg i händerna på furstehuset Anjou, som aktivt bidragit till hans upphöjelse och höll också mest till i deras huvudstad Neapel.  Med tanke på den långvariga process som föregått hans eget val stadfäste han än en gång de striktare bestämmelser för påveval som införts av tidigare påvar. Efter ett knappt halvår på sin post hade Celestinus emellertid fått nog och införde regeln att en påve har rätt att abdikera, vilken förmån han därefter skyndsamt utnyttjade 13 december 1294. I motiveringen för sitt handlande talade han om sin egen oförmåga att uppfylla den höga uppgiften, sin önskan om ett rent samvete och att få återvända till sitt eremitliv. Men så blev inte fallet. Den nye påven, Benedetto Caetani(numera Bonifatius VIII), var av helt annat virke än sin företrädare. Han var av förnäm familj, lärd och oerhört maktlysten. Det sista han önskade sig var en FD påve som framtida motståndare kunde samlas kring. Han lät därför fängsla Celestinus, som efter sin abdikation sökt fly från Italien. Den gamle mannen sattes i husarrest på slottet Fumone nära staden Ferentino, ungefär 6 svenska mil sydöst om Rom. Han uppvaktades(eller övervakades)? av två munkar från den ordern han själv grundat. Påve Celestinus avled 19 maj 1296, mint 81, kanske 87 år gammal. Han begravdes i staden L’Aquila, i samma kyrka där han krönts till påve knappt två år tidigare. Där ligger han ännu begravd. Rykten gick att påve Bonifatius låtit mörda sin företrädare men några bevis för detta finns ej. Celestinus V helgonförklarades 1313, sjutton år efter sin död. Hans minnesdag i katolska kyrkan är 19 maj.[4]                   

            



[1] ”Katarer(de rena)”, är ett samlingsnamn på de trosriktningar som under 11 och 1200-talet framträdde på olika håll i Europa och som kritiserade katolska kyrkan för att ha avfallit från den sanna kristna läran i sin strävan efter politisk och ekonomisk makt. Man förnekade bland annat Kristi mänsklighet, då han inte kunde ha varit delaktig i den värld som skapats av en ond gud och där människornas själar hölls fångna i sina kroppar. Kristus hade sänts till jorden i en skenkropp för att leda människorna till frälsning. I Sydfrankrike, där dessa tankar fick särskild stor spridning, gick rörelsen under beteckningen ”albigenser” efter den plats där de hade sitt huvudfäste.  Under 1200-talet utfördes regelrätta korståg mot rörelsen, som dock inte ansågs vara helt krossad förrän i början av 1300-talet. Det svenska ordet kättare har sitt ursprung i ordet katarer.

[2] Celestinerordern synes dock under kommande sekler inte ha haft större spridning celestiner-orden | SAOB. Den upplöstes mot slutet av 1800-talet.

[3] L’Aquila är idag huvudstad i provinsen med samma namn, vilken i sin tur ingår i regionen Abruzzo i centrala Italien. Morrone, där Pietro levde sitt eremitliv, ligger i denna region. Än idag hålls varje år i slutet av augusti en fest i L’Aquila till minne av påve Celestinus kröning.      

[4] Denna text bygger huvudsakligen på svenska och engelska Wikipedias artiklar om Celestinus V Celestinus V – Wikipedia. För bakgrunden till hans trontillträde och situationen för katolska kyrkan vid denna tid, se Göran Hägg, Påvarna, två tusen år av makt och helughet)2006), kapitel VII.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar