söndag 24 september 2023

Inte bara krigsherrar, tidigmoderna kungar och vår syn på deras gärning

 

I SVD 14 september 2023 frågar sig gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom på s. 4 i kolumn under överskriften ”Idolisering” och rubriken ”Vi måste sluta hylla historiens krigsherrar”, hur det kan komma sig att en stor del av det ryska folket i vår tid och även tyskarna under nazitiden uppenbart accepterat sina ledares ”fasansfulla anfallskrig”. Han säger sig finna en(uppenbarligen), stor del av svaret i historiens roll i propagandan. ”Det mest effektiva för att få ett folk att gå med på krigshandlingar är att visa på att man en gång ägt ett annat lands område”, hävdar Blom och påpekar risken, också för Sverige, att stolthet över det förflutna, ”vilket i sig är något gott ” får ”pendeln att svänga tillbaka till narrativet om hjältekonungar”, något skribenten med tydlig lättnad konstaterar att våra historiska institutioner övergav på 1960-talet. Och, fortsätter Blom, ”även om alla historiska regenter kan vara intressanta, utgör långt ifrån alla goda föredömen”. Som exempel på sådana icke berömvärda svenska regenter anges Gustav Vasa och Gustav II Adolf. I det förra fallet undrar skribenten varför denne man, av Blom avfärdad som ”paranoid”, nu vid 500årsminnet av sin tronbestigning åter börjat hyllas, efter att länge ha varit starkt kritiserad. Beträffande Gustav Adolf framkastas tanken huruvida det inte vore möjligt ”att låta torg få uppkallas efter någon mer rättskaffens person” än denne kung ”vars deltagande i 30-åriga kriget ledde till massdöd”. Den som läst om de lidanden civilbefolkningen tvingades utstå under detta krig, hävdas det, ”sätter lätt bakelsen med hans(kungens) chokladporträtt i halsen”.  (En personlig erfarenhet)? Även om Blom, tillsynes med viss motvilja, går med på att historiska gestalter inte kan bedömas enbart utifrån en senare tids värderingar, varnar han dock sina läsare för att ”släppa vår tids moral och glorifiera diaboliska handlingar bara för att det var länge sedan de skedde”. Ty, slutar han ödesmättat: Historiens värderingar färgar av sig: Det man hyllar i historien har man också lättare att acceptera i samtiden”.

Även om det är angenämt att som omväxling se någon annan än Karl XII(av våra dagars skribenter så ofta betecknad som massmördare, psykopat, nazist och alla möjliga invektiv), utsättas för negativ kritik, tyder denna spalt antingen på en viss enkelspårighet hos författaren själv eller(ännu värre), en skrämmande låg tanke om vad bildade människor i en trots allt ganska stabil demokrati som den svenska klarar av utan att låta sig hjärntvättas med romantiska idéer om återupplivandet av ”fornstora dar”.

För att börja med påståendet att invånarna i en totalitär stat som Adolf Hitlers Tyskland eller våra dagars Ryssland under Putin skulle ha accepterat sina herrars krigspolitik på grund av föreställningar om en förgången storhet som bör återupplivas, är detta med stor sannolikhet en feltolkning. Att ledarna själva nästan alltid har sådana drömmar, vilka mer eller mindre styr deras handlande, är förvisso sant. Särskilt i lägen där ett land nyligen förlorat en framskjuten ställning(i sitt närområde eller världen i stort), uppkommer, vilket egentligen är helt logiskt och naturligt, en önskan om revansch hos de styrande. Detta sker vanligen något eller några årtionden efter att en stor förlust har lidits, i krig eller genom att satellitstater gjort sig fria. Så är som bekant förhållandet i dagens Ryssland och så var det i Hitlers Tyskland. Nederlaget i första världskriget respektive Sovjetsystemets fall fick ledarna i dessa länder att önska sig en återgång till det förflutnas ”storhet” och både Hitler och Putin hänvisar i sammanhanget till kända gestalter ur sina rikens historia, Fredrik respektive Peter den store.

Det är dock tveksamt om folken i dessa länder verkligen drivits av samma drömmar. Att en stor del av tyska folket bevisligen röstade på nazistpartiet i början av 1930-talet bör nog snarast tillskrivas en önskan att få ordning i kaos. Före börskraschen 1929 var det få som röstade på nazisterna i valen till riksdagen. Först när ekonomin kollapsade så att löntagarna fick bära hem pengarna i stora väskor för att hinna använda dem innan värdet åts upp av inflationen, när företag och banker kraschade och kommunisterna vädrade morgonluft, blev nazisternas missnöjesparti ett attraktivt alternativ för en större del av den tyska opinionen. De önskade sig dock i första hand en ledare som kunde få landet på fötter, inte en reinkarnation av Fredrik den store eller Bismarck, med ty åtföljande krigshandlingar. Vad beträffar ryssarna har detta olyckliga folk genom historien aldrig fått en rimlig chans till demokratisk utveckling. Varje gång tsarmakten(oavsett om den baserats på ortodox eller kommunistisk troslära), tillfälligt släppt greppet om makten i Kreml har resultatet blivit inbördeskrig, korruption eller andra former av kaos. Det är egentligen inte förvånande att allmänheten under sådana omständigheter inom kort funnit för gott att ty sig till en ny ”stark man”, även om de kanske inte hoppats att få se Peter den store stiga ned från sin sockel i Petersburg för att leda dem på nytt. Dessutom måste ytterligare en faktor räknas med i ekvationen: skräcken. Det är lätt för en intellektuell svensk, van vid demokrati och yttrandefrihet, att predika om vad folken i förslavade länder borde göra för att befria sig från oket. Att leva i ett sådant samhälle eller en sådan kultur är något annat. Att störta tyrannen är riskabelt och)om det till äventyrs skulle lyckas), vad kommer istället? I fråga om Putins Ryssland vet vi att protester verkligen har förekommit men slagits ned. Namnen på de modiga intellektuella personer som mördats eller fängslats då de försökt göra sin röst hörd, är för bekanta för att behöva nämnas här och hör dessutom inte till temat för en blogg om kungliga dynastiers historia. Sammanfattande kan konstateras att Rysslands folk i allmänhet säkerligen snarare är att beklaga än kritisera. (Det kan tilläggas att försök att återskapa en förgången stormaktsställning gav sig till känna även i Sverige under 1700-talet årtiondena efter Naystadfreden, med samma nostalgiska åberopande från ledningen, vare sig den var kunglig eller med säte i ståndsriksdagen, av forna dagars ”stora ledare”, som Gustav Vasa, Gustav Adolf och Karl XII. En viktig faktor för att bryta denna farliga tendens till bakåtblickande visade sig för övrigt vara valet av en fransk marskalk till svensk tronföljare). 

För att övergå till Edwards Bloms syn på tidigmoderna svenska regenter: Det står naturligtvis vem som helst fritt att kritisera eller rentav fördöma 15- och 1600-talets kungar på moraliska grunder. Rent mänskligt kan det också ofta synas motiverat att göra det: Mången smålänning i våra dagar har säkert lättare att se Nils Dacke än Gustav Vasa som sin hjälte. Om vi å andra sidan, vilket Blom alltså säger sig göra, accepterar att ingen kan dömas rättvist utan hänsyn till sin egen samtid, är det omöjligt att studera historiska gestalter utan att i viss utsträckning ”släppa vår tids moral”. I motsatt fall blir nämligen slutsatsen att i stort sett alla som styrt Sverige och övriga Västeuropeiska länder före allmänna rösträttens införande icke voro annat än brottslingar och psykopater, vilka postumt bör dömas för brott mot mänskligheten. Bortsett från att detta synsätt gör bilden av det förgångna både skev och enahanda antyder den onekligen ett visst övermod hos förfäktaren, som vore vår tids värderingar sannare och mer fulländade än någon annan epoks och inte, lika mycket som de tidigare, utsatta för tidens växlingar.(Vilka värderingar kommer svenskarna att ha om 100 eller kanske bara om 50 år)? Bloms egen syn på den tidigmoderna epokens härskare verkar dessutom minst sagt enkelspårig. Visst led Gustav Vasa av misstänksamhet och helt säkert var han svår, ibland rent livsfarlig, att ha att göra med. Kvar står dock det faktum att denne man under nära 40 år vid makten av ett fattigt, splittrat rike lyckades skapa ett enat land och grunden till en stat med makten koncentrerad till regenten. Denne kung försökte också, i motsats till flera av sina efterträdare, undvika vådliga krigsföretag och läxade på äldre dar ofta upp sönerna då han fann deras politik alltför äventyrlig. Folket må ha tyngts av skatter men under Gustav Vasa kunde de åtminstone vara säkra på att inbetalningarna verkligen gick dit de skulle. Försumliga eller korrupta fogdar tolererades inte. Genast kom det brev från kansliet: Vad håller ni på med, skärpning! Annars fick man se på annat: ”Vid vårt straff och vrede”. Det var också under den förste vasakungen svenskarna fick ett gemensamt språk genom införandet av en enhetsbibel i kyrkorna. Är inte 500-årsminnet av den som skapat, eller i alla fall initierat, allt detta trots allt värt att ihågkommas?       

Frågan varför Gustav Adolf gick med i trettioåriga kriget och hur berättigat detta steg var har väl debatterats av och till sedan dess. Naturligtvis bidrog svenskarnas deltagande till att människor miste livet eller på annat sätt drabbades av katastrofer. Det var dock inte svenskarna som startat kriget och den utveckling mot en katolsk seger på kontinenten som kunde skönjas vid slutet av 1620-talet måste ha förefallit ytterst obehaglig för de styrande i Stockholm, om än kanske snarare av försvarspolitiska än religiösa skäl. Därtill kom självklart drömmar om stora vinster och krigisk ära men att en eventuell katolsk seger verkligen sågs som något hotfullt kan inte bortförklaras. Svaret på frågan varför det blivit så har mycket lite eller inget alls med Gustav Adolf som person att göra. Det bottnade i händelser som inträffat under den föregående generationen och handlade ytterst om rena släktfejder inom familjen Vasa.

Att krig alltid vart brutala vet vi alla men ett faktum är, vilket bland annat Gunnar Wetterberg visar i sitt tvåbandsverk om Axel Oxenstierna(2002-03), att Gustav Adolf försökte disciplinera sina soldater genom de krigsartiklar som infördes redan i början av 1620-talet. Bland annat fastslogs där att soldat som skadade sitt värdfolk skulle slås i järn och sättas på vatten och bröd och de skador detta kunde orsaka fick den skyldige ingen kompensation för. Mycket av de lidanden civilbefolkningen fick utstå tillfogades dem dessutom av legoknektar som var i svensk tjänst men inte hade fostrats i svensk krigstukt. Det finns exempel på att svenskfödda soldater som i onödan skadat civilbefolkning verkligen fått efterräkningar och svenska knektar i gemen lär, åtminstone i början av trettioåriga kriget, haft något bättre rykte än andra soldater. Naturligtvis utförde även svenska soldater våldsdåd och andra former av övergrepp men när det gäller ledningens större eller mindre moraliska skuld i vad som hände, måste de allmänt hållna ambitionerna fälla avförandet: Dödandet var för Gustav Adolf främst en väg till seger inte ett mål i sig, så som ofta tycks vara fallet i vår tids krigiska konflikter. Därtill kommer ytterligare en viktig aspekt. Gustav Adolf, liksom alla de svenska ”krigarkungarna” på 1600-talet, deltog själv i kriget och som bekant blev han själv ett av dess offer. Ett utmärkande drag för 1900-talets och våra dagars totalitära ledare är just att de inte själva deltar på slagfältet. De sitter skyddade i sina bunkrar och ser aldrig eller mycket sällan de lidanden deras handlingar och beslut förorsakar. Gustav Adolf såg allt och var, som Peter Englund skriver i ofredsår(1993), ”medveten om krigets elände och alla dess moraliska problem”. Han beskrev en gång kriget som: ”inte en ström eller en sjö utan ett hav av ont”. Gustav Adolf visste kort sagt krigets villkor och begärde i slutänden inte mer av sitt folk än av sig själv. Dessutom skall sägas att Gustav Adolf, liksom Gustav Vasa, kan associeras med annat än krig. Under hans(och kansler Oxenstiernas tid inte att förglömma), får vi våra första gymnasier och planer för ett modernt skolsystem, våra första tidningar kommer ut, ett postväsen grundas och städer som Göteborg, Umeå och Sundsvall får sina privilegier. Därtill skapas den förvaltning som i huvudsak finns kvar än idag. Svea hovrätt grundas också. Om Gustav Vasa grundlade den svenska enhetsstaten var det sonsonen Gustav Adolf som började bygga den administration som fordrades för att landet skulle kunna styras även utan närvaron av en hårdhänt skarpögd furste, ett nog så viktigt steg på vägen mot våra dagars demokrati.

Avslutningsvis, angående Bloms varning att historiska värderingar kan ”färga av sig” i synen på liknande händelser i samtiden så är detta, med förlov sagt, snudd på förolämpande mot alla dem som uppriktigt strävar att hålla minnet av vår historia vid liv. Undertecknad har de senaste åren personligen deltagit i hyllningar till så väl general von Döbeln som Gustav III och Gustav II Adolf, hyllningar som hållits med årlig regelbundenhet av högst ”anständiga” människor förenade av en enda sak(bortsett från personlig vänskap), ett varmt och innerligt intresse för Sverige-Finlands gemensamma historia. Där har sjungits både ”finska rytteriets Marsch” och ”Björneborgarnas Marsch” så tårarna nästan börjat rinna, vi har lyssnat till ståtliga tal om Gustav III:s kulturgärning, Gustav Adolfs begåvning och hans kanslers eftertänksamma klokhet, om general von Döbelns rättrådighet och omsorg om sina mannar. Aldrig under dessa sammankomster har jag hört någon hävda att Sverige borde återerövra Pommern, att Hitler var en stor statsman eller att president Putin för ”ett frihetskrig” i Ukraina. Jag föreställer mig att de ansvariga för dessa tillställningar gärna skulle välkomna deltagandet av de historiker vilka verkar se med misstänksamhet på alla som inte helhjärtat fördömer personer som för 4-500 år sedan säkerligen var lika angelägna att göra sitt bästa för Sverige som våra dagars politiker anser sig vara, även om de kanske inte fullt ut var vad vi skulle kalla demokrater.

För egen del ämnar jag om en dryg månad med gott samvete förtära min årliga Gustav Adolfs bakelse, kanske med en tacksam tanke att vi inte längre lever i en tid då angreppskrig anses vara bästa utvägen att försvara Sverige.                    

    Boson Gidner, historisk skribent

                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar