söndag 12 november 2023

Gustav II Adolf - Krigarkungen som enade Sverige

 



Återigen har årets 6 november passerat och åter har jag suttit i Riddarholmskyrkan och lyssnat till Stockholms allmänna sångförenings vackra stämmor, mäktig orgelmusik och högstämda tal till den stupade konungens minne. Detta år var fokus emellertid fästat på ett betydligt färskare dödsfall – En av sångföreningens medlemmar omkom i det fruktansvärda terrordådet i Bryssel 16 oktober 2023.

Som man kan förstå handlade årets minnestal främst om denne man, Kent Persson, som jag själv aldrig hade nöjet att lära känna. Han framställdes som en duktig, engagerad och allmänt sympatisk man vars stora intresse i livet var fotboll, ett intresse som tragiskt nog indirekt blev hans död. Med utgångspunkt från detta kom talaren, hovpredikant Erland Ros, också det en eldsjäl med stort hjärta och stark vilja, in på ett riksdagstal hållet av kung Gustav Adolf anno 1617. Där slår kungen fast att: ”Det är rätt och tillbörligt att var redlig man älskar sitt fädernesland och om dess välfärd bär åhåga och omvårdnad(dvs. att alla bör ta ansvar för och bekymra sig om sitt land), något vi, drygt 400 år senare, manades att tänka särskilt på i dessa oroliga tider.[1]   

I detta minnestal framstår Gustav II Adolf med andra ord som en symbol för enighet och sammanhållning, något som säkerligen verkar underligt för mången kulturskribent i vår tid. Hur kan denne man, som förde in Sverige i trettioåriga kriget vilket, som kulturhistorikern Edvard Blom skriver i SVD 14/9 23, ”ledde till massdöd”, idealiseras till en omtänksam, ansvarstagande ledargestalt, kanske rent av en landsfader?[2] Jag vet inte vilken grund framställningen i talet sistlidna måndag vilade på, men i mina ögon verkar bilden av Gustav Adolf som enande symbol långtifrån absurd eller vinklad. Visst kan man hävda att hans göranden och låtanden orsakade eller avsevärt förlängde tidens stora krig på europeiska kontinenten. Sådant är emellertid svårt att avgöra i efterhand.

En god måttstock för att bedöma en statschefs eller annan typ av politisk ledares förmåga kan vara att värdera landets ställning vid hans död jämfört med när han tillträdde. När Gustav Adolf blev kung var Sverige ett politiskt, strategiskt svagt och splittrat rike. Under det senaste halvseklet hade rått mer eller mindre latent inbördeskrig i landet till följd av fiendskapen mellan Gustav Vasas ättlingar. Detta krig hade visserligen inte drabbat folket i stort, utom de som hade oturen att ”ligga i vägen” när det blossade upp. Ett område som plågades särskilt var Finland, där bönderna i slutet på 1500-talet reste sig mot överheten i vad som kallas ”klubbekriget”. Flera högadelsmän hade avrättats medan andra gått i exil. Eftersom aristokratin var liten innebar det att alla hade släktingar eller var bekant med någon som antingen förlorat livet eller gått i landsflykt. Utrikespolitiskt var Sverige år 1611 ett oerhört utsatt land, i krig med Danmark, Polen och Ryssland. Kalmar slott hade nyligen fallit och danska trupper fanns i Småland och Västergötland. Kort efter Gustav Adolfs tronbestigning föll också Älvsborg i danska händer. De närmaste åren gick nästan alla ekonomiska resurser åt till att samla in det ”skadestånd” som danskarna begärde för att återlämna fästet, vår enda hållpunkt väster ut. Polens kung, Gustav Adolfs kusin, sökte hjälp i Spanien och Tyskromerska riket för att återta sin förlorade svenska tron. Den realistiskt lagde Axel Oxenstierna konstaterade 1612 i ett betänkande att stora delar av landet antingen var ödelagt eller ockuperat. Att höja skatterna ytterligare bedömde han som ”odrägligt och orådsamt”. Folket hade helt enkelt inte råd att betala mer. Om den östra rikshalvan och de nya baltiska besittningarna konstaterades ”Livland är öde, Finland fördärvat och mångenstädes öde så att därifrån icke heller är någon hjälp hit till Sverige att förmoda”. Utomlands hade Sverige ”platt inge vänner som vår olägenhet går till hjärtat” och ”alle våre grannar äre våra fiender”. Den underförstådda meningen i detta aktstycke är tydlig: Det finns inga garantier att Sverige skall bestå som oberoende nation.[3]   

Tjugo år senare, när Gustav Adolf stupar vid Lützen, är Sverige en ny maktfaktor i europeisk politik. Utom att vi deltar i det som senare kommer att  kallas ”trettioåriga kriget” har vi början till dagens moderna förvaltning och ämbetsverk. Vår första domstol för hela riket, Svea hovrätt, har grundats. Finland har fått egen hovrätt i Åbo några år senare. Uppsala universitet har återöppnats, till stor del tack vare donationer som tagits ur kungens personliga tillgångar. Våra första gymnasier är grundade. Även om det skall dröja 200 år innan allmän skolplikt införs i Sverige strävar nu statsmakten aktivt att utbilda kompetenta undersåtar till ämbetsmän i den nya, starkare stat som håller på att byggas upp, vilket i praktiken innebär att fler än förr har möjlighet att ta del i utformningen av samhället. Individuell begåvning börjar så sakteliga ersätta stånd eller klass som preferens vid tillsättandet av tjänster. Även om flera av dem som flytt utomlands under de turbulenta åren i början av seklet fortfarande lever i exil, har många återvänt hem och flera söner till adelsmän som Gustav Adolfs föregångare avrättat har gjort karriär som kungens trognaste medarbetare. Av ett rike på gränsen till sönderfall och med misstro och splittring i de högsta leden har blivit ett enat land med en erkänd plats bland Europas stater. Även om mycket återstår att göra(och när kan man för övrigt påstå att ett land är ”färdigutvecklat?”), tar Sverige under Gustav Adolfs regering de första stegen mot en modern demokrati. Visst kan denne man ses som en klar symbol för enhet och sammanhållning!        



[1] Jag vill här rikta ett särskilt tack till hovpredikant Erland Ros, som, då jag bad honom skicka mig kungens ord på mejl eller chatt, utan vidare lånade mig hela manuskriptet till sitt minnestal, vilket jag alls inte hade bett om. Erland är sannerligen en människa med hjärtat på rätta stället. 

[2] Angående Bloms ledarspalt i SVD 14/9 23 och mina reflektioner kring denna, se Dynastihistoria: Inte bara krigsherrar, tidigmoderna kungar och vår syn på deras gärning (bosonshistoria.blogspot.com).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar