I
dominikanernas klosterkyrka i Tarécuato, en stad i delstaten Michoacán i sydvästra
Mexiko, ligger munken Jacobus de Dacia begravd.[1] Vid mitten av 1500-talet verkade han som
kristen missionär i Mexiko som då ingick i provinsen ”Nya Spanien”, vilken i sin
tur förutom själva Mexiko omfattade Centralamerika och stora delar av dagens
sydvästra USA. Denne munk är märklig på många sätt. Han var oerhört
språkbegåvad och talade förutom tyska och danska, som tydligen var hans
modersmål, spanska, hebreiska, arabiska plus flera av de dialekter som talades
av lokalbefolkningen i de områden där han verkade. Hans åsikter var minst sagt
kontroversiella för sin tid. I en skrift vars spanska titel bäst kan översättas
med: ”Om de döpta indianernas önskan att undfå fler sakrament”, hävdade han
rätten för omvända mexikaner och underförstått all urbefolkning som blivit
kristna att låta prästviga sig. Att inte godkänna detta, menade han, vore snudd
på kätteri. Naturligtvis väckte sådana teser ont blod bland mer ortodoxt kristna
präster och myndigheter i trakten och normalt skulle dylika åsikter ha renderat
förkunnaren uteslutning ur gemenskapen och kanske rentav kättarbålet, men den
modige prästen fortsatte förätta sitt kall, som det tycks under beskydd av
kejsar Karl V själv. Detta har fått till följd att Jacobus de Dacia än idag
hyllas som försvarare av urbefolkningens rättigheter i sin forna provins. Man
lär länge ha bevarat reliker efter honom, vilka senare skall ha gått förlorade
och man sägs årligen fira hans födelsedag.[2]
Jakob föddes
i Danmark omkring 1484. Han gick tidigt i kloster inom dominikanerorden och
skall ha vistats i ett av deras konvent i Malmö till 1536, då han till följd av
reformationen tvingades lämna landet. Efter en tids vistelse hos den katolske
hertigen av Mecklenburg fortsatte Jakob till Spanien och sedan alltså vidare
till kolonierna i Nya världen. Han dog på sin post i Mexiko 1566. Men vem var
han?
Enligt en
omhuldad teori var han son till den danske unionskungen Hans och hans hustru
Kristina av Sachsen.[3]
Jakob skulle med andra ord vara bror
till den i Sverige så hatade Kristian Tyrann och faktiskt med potentiellt
anspråk på Sveriges tron sedan broderns familj avsatts. Ett bärande argument
för detta är att han ibland kallade sig Jacobus Gottorpius, Jakob från Gottorp
– den Oldenburgska kungaättens fäderneslott i Schleswig-Holstein.[4]
Både romanförfattare och historiker har
hävdat tesen om Jakobs kungliga börd. Naturligtvis får man mothugg. Ett tungt
motargument är att källorna från tiden inte omnämner någon prins med namnet
Jakob i kung Hans´ familj, vilket verkar högst egendomligt om så vore fallet.
Det förekom visserligen att yngre kungabarn gick i kyrkans tjänst under
medeltiden men de brukade knappast utses till höga poster i nygrundade
kolonier. Det går inte att avgöra när uppgiften om Jakobs ursprung först
lanserades. Skeptikerna menar att munken själv kan ha hittat på detta för att
göra sig bemärkt bland dominikanerna. Kung Hans var inte någon av tidens mer
lysande monarker och det var tämligen riskfritt att påstå sig vara hans son
utan att någon tog sig tid att kontrollera saken närmare.[5]
Å andra sidan finns ju möjligheten att Jakob fötts utom äktenskapet. Liksom de
flesta kungar mellan medeltid och renässans och även senare, hade kung Hans
minst en älskarinna och relationen till Kristina av Sachsen var inte alltid den
bästa. Det finns till och med indicier på att drottningen(för en gångs skull i tidigmodern tid), kan ha varit
otrogen och att den senare Kristian Tyrann i själva verket var son till en
påvlig ambassadör som gästat kungafamiljen hösten 1480.[6]
Mot den bakgrunden är det fullt möjligt att kung Hans fått en utomäktenskaplig
son, bekostat hans utbildning och i sinom tid låtit svartbröderna dölja sitt
snedsprång.[7] Kvar
står det faktum att Jacobus de Dacia var mycket lärd och språkbegåvad och
dessutom tycks ha stått under Karl V:s beskydd.[8]
Det var inte alla förunnat att studera på 1500-talet och inte många vågade
framföra sådana teser som dominikanerbrodern i Taréquato. De måste ha skrivits
av en begåvad och självmedveten man som visste sitt värde. Hursomhelst är tesen
om Jakobs ursprung tillräckligt etablerad i våra dagar för att drottning
Margarethe av Danmark under ett besök i Mexiko kring mitten av 00-talet skulle
ta sig tid att besöka sin anfaders grav i dominikanernas kyrka.[9]
Den som googlar på kung Hans av Danmark hittar Jakob upptagen bland hans söner,
både på svenska och engelska Wikipedia. Var alltså ”Kristian Tyranns” bror
missionär i Nya världen med åsikter långt före sin tid? Han tog sin hemlighet
med sig i graven.
[1] Jakob från Dakien Beteckningen ”Dakien” är svårdefinierad. Den romerska provinsen Dakien(Dacia), omfattade ett område som täckte delar av dagens Östeuropa och Balkan, bland annat Rumänien, Moldavien och delar av Serbien och Ungern. Under medeltiden användes termen Dacia som beteckning för flera nutida länder i Östersjöområdet. Enligt Torgny Nordin omfattade dominikanernas ”Dacia” hela Skandinavien samt dagens Baltikum. Dessa områden betraktades av katolska kyrkan länge som i huvudsak hedniska och alltjämt i behov av kristen mission, vilket förmodligen är förklaringen till att den gamla romerska beteckningen för de svårkontrollerade stammarna i dagens Östeuropa användes i sammanhanget. Enligt andra uppgifter skulle det medeltida Dacia närmast syfta på Danmark, Torgny Nordin, ”Petrus de Dacia” i Medeltid, drömmen om ett enat Europa(2003),inläsare Hans Villius. Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Dakien.
[2] Trots detta finns ingen exakt födelsedag angiven, vare sig på svenska eller engelska nätsidor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Jakob_av_Dacia och https://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_the_Dacian.
[3] För information om kung Hans och hans familj, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_(kung) samt https://bosonshistoria.blogspot.com/2019/12/kung-johan-ii-vem-var-han-och-hur-dog.html.
[4] I sammanhanget kan noteras att den ovannämnde hertigen av Mecklenburg var aktiv motståndare till både Gustav Vasa och den gren av huset Oldenburg som övertagit den danska tronen sedan Kristian II avsatts. Om teorin om Jakobs kungliga härkomst är korrekt fanns det alltså flera skäl för honom att söka skydd hos hertigen https://sv.wikipedia.org/wiki/Albrekt_VII_av_Mecklenburg.
[5] Se Erik Petersson, Furste av Norden – Kristian Tyrann(2017), s. 62-63.
[6] Petersson, s. 68-70.
[7] ”Svartbröderna” är ett annat namn på dominikanerna. Franciskanerna kallades gråbröder.
[8] Eftersom Kristian II var gift med en syster till kejsar Karl V var han Jakobs ingifte svåger.
[9] Margarethe II härstammar i själva verket från en yngre son till Kristian III. Genom denne räknar dagens danska kungafamilj sina anor tillbaka till Fredrik I, Jakobs förmodade farbror.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar