onsdag 26 februari 2025

"Överlämna allt åt...", Peter den stores död

 

”Och vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen, men förlorar sin stjäl”, frågar Jesus retoriskt i Matteusevangeliet.[1] Detta tänkespråk är något som i synnerhet självhärskande despoter borde ta sig tid att begrunda, ty deras envåldsmakt och krav på fullständig underkastelse utestänger dem i längden från normal gemenskap med omgivningen. Även deras förtrogna och närmaste familj fruktar dem alltför mycket för att kunna ge eller ta emot verklig kärlek eller vänskap. Mitt i all sin framgång finner de att de i själva verket är ensammare och olyckligare än den ringaste av sina undersåtar. De må ha vunnit ära – eller åtminstone respekt, för egen del och rentav gjort sitt rike till ett mindre imperium men själva har de förlorat allt av verkligt värde. Så var det för tsar Peter(känd som den store), av Ryssland vid mitten av 1720-talet

Peter hade regerat i 35 år och burit titeln tsar i dryga fyrtio. Under den tiden hade Ryssland förvandlats i grunden – åtminstone på ytan. Stora delar av den baltiska östersjökusten hade övergått i rysk ägo. Finska Karelen med Viborg var också erövrat. En ny huvudstad hade grundats på tidigare svensk mark. En rysk östersjöflotta skapades och hade redan vunnit sina första segrar. Ryssland var den nya stormakten i östersjöområdet. Inom riket var kyrkans politiska makt krossad efter ungefär samma mönster som i Sverige och England 200 år tidigare. Man strävade att efterlikna de västeuropeiska hoven och dess aristokrati. Influenser från Europa var välkomna och kontakter med Väst ansågs nu vara något positivt. En förvaltning efter europeiskt(delvis svenskt), mönster började byggas upp. Efter sina segrar i kriget mot svenskarna hade Peter låtit utropa sig till imperator. Det verkligt väsentliga var emellertid att ingen fristående maktfaktor längre kunde bjuda staten motstånd – där tsaren fanns, där fanns makten.[2] Hans ombud i det väldiga riket lydde hans befallningar utan att knota – annars väntade i bästa fall knutpiska och förvisning till Sibirien, i värsta en utdragen plågsam död på Schavotten eller i tortyrkammaren. Peter den store var Rysslands obestridde härskare.

Den långa kampen hade emellertid haft sitt pris. På ett sätt som saknade motstycke i tidigare rysk historia påverkades hela samhället under Peter I av regentens politik. Tsarens iver att omforma Ryssland i allmänhet och hovet och aristokratin i synnerhet efter västeuropeiskt mönster var chockerande och fick många att betrakta sin härskare som antikrist personifierad.[3] Dessutom mobiliserades folkets alla fysiska och materiella resurser för det långa kriget med Sverige. Ingen kunde dra sig undan detta, varken livegna eller adel. Normalt sågs tsaren som något av en förkroppsligad gudom, högt ovan vanliga dödliga. Den nya politiken bar emellertid så tydligt Peters signet att han för folket kom att framstå som på en gång mer förmänskligad och mer frånstötande än sina föregångare och undersåtarna började knota. Rapporter berättade om bönder som öppet önskade att någon skulle döda den despotiske självhärskaren.    Även inom den närmaste familjen mötte Peter kraftig opposition. Hans första gemål hade kastats i kloster, eftersom hon inte ”passade in” i makens nya politik. Deras gemensamme son greps av sådan fruktan för sin far att han till slut rymde hemifrån och sökte asyl hos kejsaren i Wien. Med en blandning av hot och löften lockades prinsen hem igen, bara för att fängslas, berövas sin arvsrätt och stämplas som förrädare. Följden blev en process som kom att beröra såväl adeln som prästerskapet och (i någon mån), borgerskapet. Alla med minsta anknytning till tronföljaren förhördes, underkastades tortyr och många framstående personer avrättades brutalt. Också den suspenderade tronföljaren avled i fängelse, mer eller mindre ihjälpiskad av sin egen far. En utländsk diplomat skrev i en hemlig rapport om stämningen i Ryssland efter tronföljarens död:

-          Miljoner människors suckar stiger mot himlen och hos varje människa döljer sig en gnista raseri som endast väntar att någon skall sätta fyr på brasan.

 

Men i praktiken vågade ingen längre opponera sig mot Peter. Oppositionen var effektivt tystad. Några år senare kunde tsaren låta kröna sin nya gemål Katarina(en livländsk kvinna av bondesläkt som först varit krigsfånge och sedan i tjugo år Peters älskarinna och hustru), till tsaritsa - en revolutionerande handling, både med tanke på hennes ursprung och att tsarens hustru normalt inte kröntes.[4] Det kunde verka som en total seger men vid mitten av 1720-talet tonade mörka moln upp sig på tsarens himmel.

 

Ingen av de söner Peter fått med Katarina hade överlevt barndomen. Endast två(noga räknat tre vid denna tid), döttrar var i livet. Sonsonen, en son till den döde tronföljaren, var knappt tio år gammal och tsaren var av förståliga skäl inte förtjust i tanken att låta en ättling av den ”suspenderade” sonen ärva tronen. Alltså fanns ingen självklar tronföljare. Peters egna krafter började dessutom svikta. Han led av njurproblem och variga sår dök upp på låren. Till råga på allt fick tsaren på hösten 1724 klart för sig att hans gemål, en av de få personer han helt litade på, dels trasslat in sig i en korruptionshärva, dels av allt att döma varit otrogen med en kammarherre, Willem Mons.[5] Även om man kan ifrågasätta påståendet att Katarina varit otrogen – skulle hon verkligen ha vågat ta en sådan risk, kom hon för en tid i svår onåd hos sin make. Den förtvivlat rasande Peter slog sönder speglar och hotade att behandla både sin hustru och hennes närmaste på samma sätt. Katarina skall dock ha förblivit lugn och stillsamt undrat om palatset verkligen kunde kallas vackert längre, så som Peter härjade med inredningen. Om det nu var detta lugn hos den anklagade som imponerade på tsaren, om han insåg att hon faktiskt var oskyldig till otrohet, eller att en process mot Katarina i praktiken kunde tolkas som en annullering av hela den politik han fört under huvuddelen av sin regering – någon officiell anklagelse riktades inte mot kejsarinnan.[6] Hon miste dock kontrollen över sin ekonomi och rätten att själv utfärda order. Efter en tid försonades paret men det märktes att Peter var tagen av vad som hänt. Den ende han verkligen litat på hade visat sig opålitlig.  

Ändå vägrade denna kraftnatur att ge allt förlorat. Han fortsatte sina dryckeslag och inspektioner av olika industrier och byggnadsarbeten och ofta tog han i gammal god stil själv del i hantverket.

 En dag i slutet av december 1724, då tsaren var på väg hem till Petersburg, såg han ett fartyg som gått på grund. Han kastade sig i vattnet och tog personligen befäl över räddningsarbetet. De nödställda tog sig iland men efter hemkomsten drabbades Peter av feber. Till än början låtsades han som det inte var något att bry sig om – julen firades som vanligt med böner, fester och supande. I början av januari intog tsaren sängen, men funderade fortfarande över landets framtid. Nu då kriget mot Sverige var slut, skrev han i ett brev, ville han koncentrera sig på Rysslands andliga utveckling, konst och vetenskap. Men nu var krafterna oåterkalleligen slut. Tsaren hade problem med urinblåsan och dessutom tycks han ha fått återfall i en venerisk sjukdom. Han plågades svårt och sade att det var som att ha ett hus på bröstet. Då besvären avtog biktade han och mottog nattvarden, försäkrande sin tro på Guds allsmäktighet och nåd. För omgivningen, möjligtvis med undantag av prästerskapet, var frågan om Peters själ och dess eventuella frälsning emellertid av sekundär betydelse. De väntade bara på en sak – Vem skulle tsaren utse som sin efterträdare, sonsonen, hustrun Katarina eller kanske någon av döttrarna. Då han tillfälligt hämtade sig så pass att han kunde utfärda order, gällde det dock andra frågor.[7] Så, eftermiddagen 27 januari 1725, grep Peter en penna och började skriva: ”Överlämna allt åt…”. Där tog krafterna slut och pennan föll till golvet. Efter en stund försökte han fortsätta men fick ett våldsamt krampanfall och föll själv till golvet, där han blev liggande. Vid 6tiden på morgonen nästa dag, 28 januari 1725, avled tsar Peter I, den store, av Ryssland, 52 år gammal.[8]

Efter att ha legat på lit de parade en dryg månad begravdes tsaren i Peter-Paulfästningens katedral 10 mars 1725, tillsammans med en yngre dotter som nyligen avlidit. Det blev en ståtlig jordfästning, med representanter från prästerskapet, armén och förvaltningen närvarande – plus naturligtvis utländska ambassadörer och en mängd nyfikna av folket. Predikan hölls av ärkebiskopen av Pskov, en av Peters främsta medarbetare inom kyrkan, som i storvulen ton talade om hur den döde ”höljt Ryssland med odödlig ära” och att han ”gjort det älskat av de goda och fruktansvärt för sina fiender”.

 

Så dog den man som på gott och ont gjort Ryssland till en europeisk makt att räkna med. 300 år senare har världen dessvärre ännu stora svårigheter med dem som försöker hålla Peters imperialistiska arv vid liv. Men vad man än i efterhand må tycka om Peter I och hans ”arvtagare”, utgör denne man, i likhet med sin svenske trätobroder Karl XII, en personlighet utöver det vanliga, ett ofrånkomligt bidrag till Europas historia.[9]                          

       



[1]  Matteus 16:26 enligt Bibeln 1917. Enligt Bibeln 2000 lyder citatet ”vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv”. En kvalificerad gissning är att den äldre versionen mer korrekt återger den ursprungliga innebörden av Jesu ord.

[2] I svenska översättningen från franska av Troyats bok(nyutgåva 1993), uppges en aning missvisande att Peter I erhöll titeln ”Kejsare” efter freden med Sverige 1721. Detta är förvirrande för en svensk eftersom orden kejsare och tsar båda har sitt ursprung i det romerska Caesar. I själva verket tilldelades Peter titeln imperator efter fredsslutet med Sverige. Som bekant har både det engelska emperor och franskans empereur sitt ursprung i denna romerska hederstitel för en segerrik general. Imperator ingick sedan bland de ryska härskarnas titlar fram till revolutionen men tsar förblev deras ”vardagliga” beteckning..

[3] Det mest kända exemplet är den så kallade ”skäggskatten”. Tsaren såg de långa ryska skäggen som ett uttryck för barbari och krävde att den som önskade behålla sitt skägg skulle erlägga en summa i vederlag. I annat fall skulle skäggen klippas med våld. För den som aspirerade på en tjänst vid hovet eller i förvaltningen blev det snart omöjligt att vara skäggig. För ryssar i allmänhet var skägget å andra sidan en symbol för vem man var – att man var en god ortodox kristen, precis som de skäggiga profeterna i Bibeln. Visst vårdade man sitt skägg men tanken att klippa av det var närmast ett helgerån. Man blev som en hedning

[4] Detta hade i själva verket bara inträffat en gång tidigare, då den polska furstedottern Marina gifte sig med den förste ”falske Dimitri” under Stora oredan i början av 1600-talet.  

[5] Mons var född i Ryssland men av holländsk släkt. Som extra krydda i dramat hade hans äldre syster Anna en gång varit älskarinna åt tsar Peter, som övervägt att gifta sig med henne. Anna hade emellertid inlett ett förhållande med en utländsk diplomat och avpolletterats som kejserlig mätress. (Man kan kanske förvåna sig att hon inte råkade värre ut). Anna gifte sig med sin diplomat och avled i tuberkulos 1714.    

[6] Det är också påfallande att Mons ”bara” blev halshuggen, inte lemlästad eller på annat sätt plågad till döds som man kunde vänta sig när en undersåte haft fräckheten att inleda en kärleksaffär med tsarens gemål. Det finns å andra sidan liknande exempel i historien. När Henrik VIII:s kammartjänare Thomas Culpeper 1541 anklagades för att ha haft samlag med kungens femte drottning, blev han endast halshuggen medan en annan man, som haft förhållande med drottningen innan hon gifte sig, rådbråkades till döds.

[7] Bland annat befallde Peter att straffångar och desertörer skulle benådas. Sådant hörde till god sed då en konung låg för döden. Svenske kungen Johan III förkunnade på sitt yttersta 1592 att ”Alla som utan Guds förtörnelse kan förskonas må frigivas”.

[8] Datum anges här efter dåvarande rysk tidräkning, som på 1700-talet låg 11 dagar efter den gregorianska. Enligt den senare avled Peter I 8 februari 1725. Vid denna tid gällde dock den julianska tidräkningen ännu i Sverige.

[9] Denna text bygger huvudsakligen på Henri Troyat, Peter den store(svensk översättning1981, nyutgåva 1993). Främst s. 301-13. För flera texter om Peter den store hänvisas till Dynastihistoria: Den olycklige tronföljaren, del 1. Skuggan av en mäktig fader. och Dynastihistoria: Katarina I del I. Katarina och Peter.

2 kommentarer: