I dessa
tider när blodiga terrordåd i Paris skakar världen kan det vara på sin plats
att påminna om ett annat terrordåd, eller åtminstone attentat, i samma stad.
Det drabbade visserligen bara en enskild individ men i gengäld en av de mest
populära och toleranta statscheferna i historien; Henrik IV av Frankrike.
Henrik
tillhörde genom sin far en sidogren av huset Capet som vid tiden för hans
födelse spelade en ganska obetydlig roll i politiken. Hans mor var hugenott och
skall ha påverkat sin man att ansluta sig till det protestantiska lägret.
Hennes far var konung av Navarra och vid hans död övertog hon i praktiken
regentskapet. Efter moderns död ärvde Henrik själv sin morfars rike.[1]
Det Frankrike
där Henrik växte upp präglades av oroligheter och krig, ungefär som
Mellanöstern i våra dagar. Som det brukar vara när ett land drabbas av inbördes
strider var bakgrunden komplex; sociala spänningar, oenighet mellan de ledande
familjerna återverkningar av utrikespolitiska beslut, det faktum att landet
saknade en självklar ledare och oenigheten mellan katoliker och
protestanter(hugenotter), som i sin tur hämtade näring i de andra
konflikthärdar jag nämnt, ledde till att landet under 1500-talets andra hälft
befann sig i ett närmast permanent tillstånd av inbördeskrig. De olika försöken
att hitta en fredlig lösning ändade i nya krig och blodiga massakrer, med
Bartolomeinatten i augusti 1572 som värsta exempel. Unge Henrik tvingades
balansera mellan de olika lägren och bytte bland annat religion minst tre
gånger i sitt liv. Det ständiga växlandet av trosuppfattning och kontakterna i
båda lägren bör ha gett fursten en relativt nykter syn på trosläror och dessas
värde. Efter många om och men, som bland
annat omfattade kungamord och mord på en av tidens mer framstående adelsmän,
blev Henrik av Navarra Frankrikes konung 1589. Det dröjde dock enda till 1594
innan Paris öppnade sina portar för honom. Han hade då definitivt blivit
katolik året innan. När katolikerna efter den gamle kungens död 1589 krävde att
Henrik genast skulle konvertera för att få bli kung undrade han om de verkligen
önskade sig en kung som bara bytte tro utan vidare: Det vore närmast detsamma
som ateism, menade han.
Henriks stora mål sedan han blivit konung var ENIGHET.
Alla måste samarbeta för Frankrikes bästa, oavsett stånd eller religion. Han
hävdade det individuella ansvaret framför massans oreflekterade underkastelse
under en ledare och han framhöll vikten av att ingen samhällsgrupp gynnades på
någon annans bekostnad. Hans mest kända insats för fred och endräkt är ediktet
i Nantes 1598. Det innebar att katolicismen å ena sidan erkändes som fransk
statsreligion, medan hugenotterna å andra sidan garanterades rätten att fritt
utöva sin tro i områden som de behärskade vid tiden för ediktets införande. Vidare
fick de rätt att inneha statliga tjänster. Hugenotterna tilldelades också vissa
städer i landet som eget territorium. Paris förblev dock en alltigenom katolsk
stad och det var inte tillåtet att utöva protestantisk gudstjänst vid hovet, inom
armén eller i sådana städer där katolska biskopar residerade.[2]
Ediktet var alltså en kompromiss avsedd att tillfredsställa båda sidor i så
stor utsträckning som möjligt. Kungen förklarade samtidigt att alla som tjänade
landet skulle ses som goda medborgare utan hänsyn till trosuppfattning.
Dessvärre
innebär tolerans inget garanterat skydd mot fanatism och detta var något som
också Henrik IV fick erfara. 14 maj 1610 verkade kungen orolig och nervös. Han
siade om sin snara död, vilket dock inte tycks ha varit helt ovanligt. På
eftermiddagen lämnade han Louvren för att besöka en av sina ministrar i dennes
bostad. Då vagnen tvingades stanna på en trång gata hoppade en man upp på
fotsteget och stack kungen två gånger i bröstet med en dolk. Det första hugget
gjorde mindre skada men det andra trängde in nära hjärtat. Med blod rinnande ur
munnen viskade Henrik två gånger: ”Det är ingenting”, varpå huvudet föll framåt.
Sannolikt avled han omedelbart.
Mördaren var
en katolsk munk och lärare som regelbundet ansattes av visioner och
uppenbarelser. Enligt vissa uppgifter skall han först ha planerat att övertala
kungen att omvända samtliga hugenotter till katolicismen men då han inte
lyckades få kontakt med Henrik fattade han beslutet att döda honom.[3]
Som straff för sin gärning blev han söndersliten mellan fyra hästar. Av någon
anledning används hans namn, Ravaillac, på svenska närmast som beteckning för
en lättsinnig skojare, något av en playboy, vilket ju inte alls behöver vara
negativt. Kanske är det läge att ändra betydelsen av detta ord till ”fanatiker”,
med betoning på religiös fanatism. Med detta synsätt skulle de män som i vår
tid utför terrordåd i Henrik IV:s huvudstad alla kunna betecknas som Ravaillacer.[4]
I princip är det ingen skillnad, även om våra terrordåd drabbar fler människor. En tolerant kung som kunde ha gjort ännu mer för förståelse och samexistens mellan olika grupper, mördades
SvaraRaderaav en fanatiker.