måndag 22 november 2021

En kristen Oidipus och en skuldtyngd usurpator

 

Oidipuskomplex är ett allmänt känt begrepp, men hur många kan på rak arm historien bakom? Kanske man vet att Oidipus var en mytisk kung i den grekiska antiken som sägs ha mördat sin far och gift sig med sin mor. Men hur många känner till namnet på Oidipus´ föräldrar, vad hans barn hette eller vilken statsstat han regerade? Själva begreppet ”Oidipuskomplex” är för övrigt felkonstruerat – det förutsätter att man åtrår sin mor och hyser aversion mot sin far. Konungen i Sofokles´ drama har dock inga sådana känslor. Den man han i ett gräl vid landsvägen råkar slå ihjäl är för honom en total främling och kvinnan han strax efteråt gifter sig med är änkedrottning i det hemsökta Thebe, som Oidipus löser ur förbannelsen. Till tack mottar han rikets krona och dess drottnings hand. Att hon är hans mor framkommer först senare, liksom att mannen som han dräpt är hans fader.[1]   

Även den katolska världen har emellertid sin egen Oidipusgestalt, sankt Julianus Hospitator.  Detta mytiska och sannolikt påhittade helgon sägs ibland ha kommit till världen i dagens Frankrike, ibland Belgien, ibland Italien. Det tycks också råda tvivel om hans födelsetid, 300-talet-700-talet e KR har angivits. Man är dock överens om att han var av adlig börd och att familjen var rik. Då Julianus, som vi kanske kan misstänka ursprungligen hette Julius eller Jules, föddes besöktes familjen enligt legenden av tre häxor eller spåkvinnor som förklarade att pojken var dömd att en dag döda sina föräldrar. Fadern beslöt då att döda sonen men hejdades av sin hustru. Julianus fick leva och stanna kvar hos familjen. Han växte upp till en vacker, ståtlig yngling men märkte tidigt att något inte stämde – modern hade en tendens att börja gråta då hon såg på honom. Då han var tio år frågade Julianus en dag sin mor vad som var fel. Hon berättade då sanningen om förbannelsen. Pojken beslöt genast att fly och hamnade så småningom hos en furste i dagens Frankrike eller möjligen Spanien.[2] Med tiden blev han en god riddare och gifte sig med en förmögen änka. Åren gick. En dag beslöt Julianus föräldrar att besöka sin son i hans nya hem. Efter en lång vandring nådde de en stad där en kvinna, som visade sig vara deras svärdotter, bjöd dem husrum. Hon berättade att hennes make var på jakt och snart väntades hem. Överlyckliga att snart få träffa sin son lade sig föräldrarna att sova. Detta visade sig ödesdigert. Riddar Julianus hade nämligen under jakten i skogen mött en man som uppgav att hans hustru just begick äktenskapsbrott med en främling, i hans egen bostad! Den rasande krigaren störtade genast hem och fann, som han trodde, hustrun fridfullt sovande vid en annan mans sida, varpå han utan betänkande omedelbart stack ihjäl de båda gästerna.[3] Den förfärade hustrun berättade då vilka de var – spådomen hade gått uppfyllelse!

Den förtvivlade Julianus reste nu på pilgrimsfärd till Rom men stannade på vägen vid en stor flod, där han tycks ha utkorat sig själv till ett slags kombination av hotellvärd, läkare och färgkarl till tjänst för resande. Återigen går berättelserna isär angående det fortsatta händelseförloppet. Enligt en version skall djävulen åter ha uppenbarat sig för den stackars mannen och i skepnad av en pilgrim slagit sönder hans ”hotell”, allt i avsikt att hindra Julianus att få förlåtelse av Gud för mordet på föräldrarna. Då Jesus följande dag uppenbarar sig, även han i en pilgrims skepnad, vägrar Julianus förstårligt nog att släppa in honom. Sedan han väl igenkänt Frälsaren släpper han dock in denne och erhåller så förlåtelse för sin synd. Enligt en annan version skall Julianus istället ha tagit hand om en spetälsk under hans sista dagar, varpå dennes ande lovat att inför Herren vädja för hans frälsning Hursomhelst, Julianus får i båda fallen förlåtelse för föräldrarnas död.[4] 

Det är svårt att skilja myt från verklighet i denna berättelse. Den engelske medeltidshistorikern Alison Weir avfärdar Julianus som med stor sannolikhet helt mytisk. Icke desto mindre har detta helgon dyrkats sedan senmedeltiden särskilt i Frankrike och Italien men även i Nederländerna. Han betraktas både som barnlösa pars och vandrares beskyddare men också, med tanke på hans omtalade jaktlycka, som jägarnas. Därtill är han även cirkusartisternas speciella helgon och, kanske mer förstårligt, mördarnas. Hans dag i helgonkalendern är 12 februari.[5]

En av de kungar som under medeltiden tycks ha hyst ett speciellt intresse för sankt Julianus var den beryktade Rikard III av England. I en tidebok som tillhört kungen finns en särskilt bön riktad till helgonet, antingen skriven av kungen själv eller någon av hans förtrogna. Kungen ber helgonet att befria honom från ”de lidanden, sorger, frestelser och svagheter” som plågar honom, att göra honom delaktig av Guds nåd, och att avvärja fiendernas anslag.[6] Rikard hade visserligen inte mördat sina föräldrar men beskylldes allmänt för att ha stulit sin brorsons tron och för att ha låtit mörda både denne och hans yngre bror i Towern. Under hans tid som protektor eller förmyndare för brorsonen hade dessutom tal hållits med innebörden att den nyligen avlidne Edvard IV inte skulle haft rätt till tronen eftersom hans mor varit otrogen med en ofrälse. Dessa rykten var inte nya men gynnade onekligen Rikards försök att tillskansa sig tronen efter broderns död. Var bönen till Julianus i tideboken en självbekännelse om skuld? Om bakgrunden till detta skall berättas mer en annan gång.                              



[1] I psykologiskt avseende vore det mer passande att uppkalla ett känslokomplex efter någon av figurerna i exempelvis ”Hamlet”.

[2] Som ofta i fråga om helgonlegender finns det olika versioner av förloppet. En version säger att Julianus fått veta sitt hemska öde av en hjort under en jakttur i skogen. Då hjortar sällan kan tala har jag föredragit berättelsen där modern avslöjar sanningen. I berättelsen om Oidipus befaller fadern att sonen skall dödats efter oraklets spådom, men en god herde för honom i stället till Korinth, vars kung uppfostrar pojken som sin son. Sedan oraklet i Delfi en dag avslöjat för Oidipus att hans öde är att döda sin far och äkta sin moder, flyr han Korinth och möter på vägen en man som han kommer i gräl med och dödar. Det visar sig vara hans far. Som synes finns det både stora likheter och skillnader mellan de två legenderna. 

[3] Det framgår uppriktigt sagt inte på vilket sätt Julianus skall ha dödat sina föräldrar. Med tanke på omständigheterna anser jag det troligast att han stack eller möjligen högg ihjäl dem. I efterhand måste man säga att den gode krigaren handlade något överilat, kanske han just då led av ”en allvarlig psykisk störning”, som försvararna i vår tid brukar hävda i domstolen. En annan osäker punkt är i vilken skepnad djävulen uppenbarade sig för Julianus i skogen - kanske det återigen var i form av en hjort. Jag har dock föredragit det mer naturliga, en främmande man. 

[4] Onekligen ett lyckligare öde än det som bestås Oidipus i Sofokles´ drama.

[5] Denna text bygger huvudsakligen på Julian the Hospitaller - Wikipedia. Jag vill också rikta ett speciellt tack till min lärde ”mejlvän” historikern Dick Harrison, som på förfrågan lärde mig helgonets svenska namn samt i vilken del av Europa han främst dyrkas.

[6] Alison Weir, Richard III and the Princes in the Tower(2014), s. 131-32.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar